|
Nefilové (VII.)
Strážci - Reptiliáni?
Starozákonní tradice
V předchozím díle jsme uvedli, že Strážci, kvůli kterým byla na zemi
seslána biblická potopa (viz biblická kniha Genesis kap. 6), mohli mít
lidskou postavu s plazí tváří.
Jejich
vůdce je takto popsán ve svitku Amrámovo zjevení. Mojžíšův otec
Amrám zde líčí své setkání se Strážci následovně: Amrámovo zjevení, 4Q535, Manuscript B
[1]
|
Spatřil jsem Strážce v mém vidění. Dva mužové bojovali
nade mnou... zápasíce o mne. Optal jsem se jich: "Kdo jste, že
máte nade mnou moc?" Odpověděli: "Máme moc a vládneme nad
veškerým lidstvem." Rekli mi: "Koho z nás zvolíš aby ti vládl?"
Pohlédl jsem vzhůru na ně. Jeden z nich byl hrůzostrašného
vzezření, jako had, zahalen do mnohobarevného ale přesto temného
pláště... Znovu jsem pohlédl a jeho vzhled, jeho tvář byla jako
zmijí... Odpověděl jsem: "Ten Strážce, kdo to je?"
Odvětil: "Ten Strážce... jeho tři jména jsou Belial a Kníže
temnot a Král zla." Řekl jsem (druhému Strážci): "Můj
pane, komu vládneš?" Odpověděl: "Vidíš (zmiji) a má moc nad vším
Temným, kdežto já (mám moc nad vším Světelným)... moje tři jména
jsou Michael, Kníže světla a Král spravedlnosti." |
V Genesis, prvé biblické knize, nalezneme světoznámý příběh o vyhnání
Adama a Evy z ráje. Had zákeřně poradil Evě, aby s Adamem okusila plodů ze
stromu poznámí dobrého a zlého. Bible - Genesis 3:1-5
[2]
|
Nejzchytralejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh
učinil, byl had. Řekl ženě: "Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze
všech stromů v zahradě?"
Žena hadovi odvětila: "Plody ze stromů v zahradě jíst smíme. Jen
o plodech ze stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl:
»Nejezte z něho, ani se ho nedotkněte, abyste nezemřeli.«"
Had ženu ujišťoval: "Nikoli, nepropadnete smrti. Bůh však ví, že
v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh
znát dobré i zlé." |
Had (či Naháš, Nahash, nähäš v hebrejském originále) je v českém
ekumenickém překladu popisován jako nejzchytralejší z polní zvěře. Přesněji
se ale jednalo o nejprohnanějšího (`ärûm) z tvorů (hayyat), žijících na
zemi:
Navíc, tato nejúskočnější bytost na zemi, zřejmě chodila či létala, ale
určitě se neplazila po zemi, jak o tom svědčí následující verše Genesis:
Bible - Genesis 3:13-19
|
Proto řekl Hospodin Bůh ženě: "Cos to učinila?" Žena
odpověděla: "Had mě podvedl a já jsem jedla."
I řekl Hospodin Bůh hadovi: "Protožes to učinil, buď proklet,
vyvržen ode všech zvířat a ode vší polní zvěře. Polezeš po
břiše, po všechny dny svého života žrát budeš prach. Mezi tebe a
ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti
rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu."
Ženě řekl: "Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství,
syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on
nad tebou bude vládnout."
Adamovi řekl: "Uposlechl jsi hlasu své ženy a jedl jsi ze
stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst. Kvůli tobě nechť je země
prokleta; po celý svůj život z ní budeš jíst v trápení. Vydá ti
jenom trní a hloží a budeš jíst polní byliny. V potu své tváře
budeš jíst chléb, dokud se nenavrátíš do země, z níž jsi byl
vzat. Prach jsi a v prach se navrátíš." |
Za trest byla tato bytost (had, Naháš) vyvržena ode všech tvorů žijících
na zemi a musela do konce svých dní chodit po břiše a jíst prach země. Z
toho plyne, že se dříve pohybovala jinak, než po břiše.[5]
Také člověk, který se řídil radami hadího Naháše, byl velmi citelně
potrestán. Jeho život v rajské zahradě skončil. "Had" v Edenu neuchránil
boží tajemství stromu poznání, ale naopak ponoukl Adama a Evu příslibem vědění k
přestoupení božího zákazu. Není zde analogie k příběhu o strážcích a jejich
proradných radách?
V předchozím díle[3]
jsme zmiňovali, že v Knize strážců je přímo psáno, že jeden ze
Strážců zvaný Gadereel byl tím, kdo Evu
přivedl na scestí: Kniha
strážců, výběr z kapitoly 69[4]
|
2. A Hle toto jsou jména oněch andělů: ...
6. Jméno třetího je Gadereel; je to
ten, jenž ukázal dětem lidí všechny rány smrti, jenž přivedl na
scestí Evu, jenž ukázal dětem lidí, jak se zhotovují nástroje
smrti: Štít a náprsní krunýř a meč k boji a všechny ostatní
nástroje smrti ukázal dětem lidí.
7. Z jeho ruky vychází smrt na
lidi, kteří bydlí na zemi, od onoho dne navěky. |
Kniha strážců, patřící do svazku zvaného 1. kniha Henochova,
jednoznačně potvrzuje, že biblickým hadem (Nahášem) z knihy Genesis byl
Strážce, Gadereel, syn nebes. Zároveň potvrzuje to, co plyne z knihy Genesis
- reptiloidní Strážcové působili na člověka zejména skrze lidské ženy. Lidé
tyto nepozemšťany poslouchali, uctívali a výsledkem byla jejich zkáza i
zkáza celé země.
Je zde i určitá paralela se zemí a podzemím. Za trest se musel Naháš v rajské
zahradě plazit po zemi
a žrát suchou zemi, prach. Dle Knihy strážců byli Strážcové potrestáni
svržením do hlubin země.
Novozákonní tradice
Nevzpomenout nelze ani na poslední knihu Bible - Zjevení Janovo. Zde je
padlý anděl a svůdce rovněž popisován jako drak a had: Bible, Zjevení
Janovo, CEP[2]
|
12:9 A veliký drak, ten dávný had, zvaný ďábel a satan, který sváděl celý
svět, byl svržen na zem a s ním i jeho andělé.
20:2 Zmocnil se draka, toho dávného hada, toho ďábla a satana, ...
|
Obeidská kultura
Nám známá nejstarší lidská civilizace pochází z Mezopotámie. Sumerská
civilizace má kořeny zřejmě v Obeidské kultuře. Lid Obeidské kultury žil v
Mezopotámii v období 6500-3800 př. n. l.[6]
Sumerský seznam králů začíná slovy: "Když království sestoupilo z
nebes, sestoupilo do Eridu". Eridu patří spolu s Urukem (biblický
Erech) k nejstarším městům světa. Města založil lid Obeidské kultury. Ur
mělo být sídelní město biblického lovce Nimroda. Nimrod byl králem první
lidské říše po potopě a symbolem pýchy a zbytečného zabíjení. Nimrod zabíjel
zvěř nikoliv z hladu ale pro zábavu a vzrušení z lovu. Byl to důsledek
působení Strážců. Lidé se tehdy po potopě opět postavili proti božímu řádu.
Nebešťané (elóhím) tedy sestoupili na zemi a zmátli jazyk lidí. Lidstvo bylo
rozptýleno po zemi, došlo k rozpadu doposud jednotné společnosti.[7]
Není jistě náhoda, že právě z Obeidské kultury se dochovaly sošky
lidských postav s plazí tváří. Pocházejí z období 4500–4000 př. n. l.
Podivné antropomorfní figurky jsou mužské nebo ženské (převážně ale ženské)
a zobrazují hubená, vypracovaná, nahá těla se širokými rameny a podivnými
hadími hlavami, kterým badatelé neřeknou jinak, než „ještěří“.
Obličeje těchto
sošek jsou protáhlé, s výrazně se ztenčujícím čumákem ještěra a
širokými škvírami očí ve tvaru mandle. Na temeni hlavy jsou
chocholy stojících vlasů, které zakrývají dozadu silně protáhlou
lebku.
Většina postav má na sobě helmu nebo i zbroj a některé i něco, co
připomíná vycpávky na ramenou. Někdy třímají v
rukou hůl nebo žezlo, zřejmě znak moci nebo spravedlnosti. Každá obeidská figurka zachycuje nějakou konkrétní pózu, postoj, držení
těla. Nejzvláštnější a nejpřesvědčivější představuje nahou ženu přidržující
u prsu dítě. Levá ruka nemluvněte se prsu dotýká, a není nejmenších pochyb,
že žena dítě kojí. I dítě má plazí vzezření, což ukazuje, že se nejedná o
nějaké rituální masky nebo symbolická animistická znázornění, ale skutečná, mírně
abstraktní vyobrazení žijící rasy, o níž se lidé z obeidské oblasti
domnívali, že takto skutečně vypadala. |
|
Obr. Obeidská kultura.[8]
Ženské i mužské figurky z pálené hlíny byly nalezeny
zejména v lokalitě Tell al-Ubajd. Postavy žen
někdy drží v náručí nemluvně,
které rovněž nese znaky ještěrčí bytosti.[9]
|
Obr. Další ještěří sošky obou pohlaví.[12]
Navíc, jelikož převážná většina sošek byla vyzvednuta z hrobů, kde
byly často tou jedinou hodnotnou věcí, mohou
reprezentovat „chtonická božstva“, tedy bytosti podsvětí. Strážci byli
rovněž spojováni s podzemím a podsvětím.
Na Blízkém východě se dochovalo několik nesmírně starodávných podzemních
měst. Kupříkladu pod pláněmi Kapadokie ve východním Turecku existuje více
než 36 podzemních měst, z nichž nejznámější je Derinkuyu, kde podle odhadu
mohlo žít až 20 000 lidí. Jsou tam ulice, komplexy tunelů, obytné části a
společenské prostory. Kdo tyto podzemní komplexy vybudoval, není známo. Jsou
přinejmenším 4000 let staré, ovšem některé důkazy hovoří o tom, že byly
vystavěny už kolem roku 9000 př. n. l.
Podobné "ještěří"
sošky nám zanechaly ještě starší, místní kultury. Např. v lokalitě
Choga Mami[10]
(blízko dnešního Bagdádu). Keramika pochází z
konce 6. tisíciletí př. n. l. (viz vpravo). Hlavy jsou dozadu
silně protáhlé, což může být charakteristický rys reptiliánů.
Dodnes je záhadou, proč se kultury rozeseté po celém světě
snažily svým dětem protahovat lebky i za cenu nesmírné bolesti.
Tvarování lebek praktikovala či stále ještě praktikuje celá řada
kultur, od západní Evropy a Ameriky, až po Dálný Východ a
Afriku. Tvarované hlavy byly poznávacím znamením
"privilegovaných lidí". Snažili se tak alespoň trochu podobat
svým pánům, přicházejícím z nebes?
|
|
Obr. Terakotové hlavičky z období starověké Samary
(Samarra).[11] |
Také na území dnešní Sýrie (Golanské výšiny
okupované Izraelem) byly nalezeny sošky s výrazně plazí ži žabí tváří a
protáhlou lebkou. Pocházejí z jedné z nejstarších kultur Levanty
(Jarmucká kultura z období neolitu, 7. tisíciletí př. n. l.).[13]
|
|
|
Obr. Hliněné sošky, Jarmucká kultura
(Yarmukian Culture). Museum v kibucu Shaar Hagolan, Izrael.[14] |
V Evropě se sošky s "ještěří" hlavou dochovaly již z období neolitu. Lidé kultury Vinča
(5 700 až 4 500 př. n. l.) žili ve střední a
jihovýchodní Evropě a představovali centrum osídlení prehistorické Evropy.
Zvládali jako první např. měděnou metalurgii. Právě odtud pochází zřejmě světově nejstarší forma prapísma. Charakteristické jsou
i zoomorfní a antropomorfní
sošky.[15]
|
Obr. Soška kultury Vinča.
[15] |
Víra v podobné bytosti se uchovává v mnoha lidských kulturách i dnes.
Pokračování -
Strážci, nefilové a ničení země
Předchozí -
Strážci a Nefilové - jsou stále zde? Jak vypadají?
|
[a] |
Figurky z Obeidu jsou vytvořeny podle
mnohem starších exemplářů nalezených v Jarmu v kurdských horách. |
|
[1] |
Wikipedia contributors,
'Amram', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 27. 8. 2020, 19:52 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Amram&oldid=938854969 >
[accessed 7 March 2020] |
[2] |
Ekumenická rada církví v
ČSR. Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/. V
elektronické formě SW BibleWorks. |
[3] |
Strážci a Nefilové - jsou
stále zde? Jak vypadají?: Nephilim VI. Mýty a skutečnost [online]. 2020
[cit. 2020-08-27]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?nazevclanku=strazci-a-nefilove-jsou-stale-zde-jak-vypadaji&cisloclanku=2020030001
|
[4] |
SOUŠEK, Zdeněk. Knihy
tajemství a moudrosti: mimobiblické židovské spisy : pseudepigrafy.
Vyd. 2. Přeložil Zdeněk POLÁČEK, přeložil Jiří FARSKÝ. Praha: Vyšehrad,
1998-. ISBN 80-7021-257-8. |
[5] |
Had v ráji. Mýty a
skutečnost [online]. 2007 [cit. 2020-08-27]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2007050003 |
[6] |
Wikipedia contributors, "Ubaid
period," Wikipedia, The Free Encyclopedia,
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Ubaid_period&oldid=965156761
(accessed August 27, 2020). |
[7] |
Nezabíjet, neprolévat
krev. Mýty a skutečnost [online]. 2018 [cit. 2020-08-27]. Dostupné
z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2018080002 |
[8] |
Mystery of the Ubaid
Lizardmen. The Ancient Ones. [online]. 2016 [cit. 2020-08-27]. Dostupné
z:
http://ancients-bg.com/mystery-of-the-al-ubaid-lizardmen/ |
[9] |
Záhada ještěrčích humanoidů
z Iráku: byli to mimozemšťané, nebo zvláštní lidská rasa? ExtraStory.cz
[online]. Extra Online Media [cit. 2020-08-27]. Dostupné z:
https://www.extrastory.cz/zahada-jestercich-humanoidu-z-iraku-byli-to-mimozemstane-nebo-zvlastni-lidska-rasa.html
|
[10] |
Wikipedia contributors,
'Choga Mami', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 18 December 2019, 21:04
UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Choga_Mami&oldid=931426316
> [accessed 4 September 2020] |
[11] |
Oates, Joan. “Choga Mami,
1967-68: A Preliminary Report.” Iraq, vol. 31, no. 2, 1969, pp. 115–152.
JSTOR,
www.jstor.org/stable/4199877 . Accessed 4 Sept. 2020. |
[12] |
The Unanswered Mystery
of 7,000-year-old Ubaid Lizardmen. Ancient
Origins [online]. 2013 [cit. 2020-09-04]. Dostupné z:
https://www.ancient-origins.net/unexplained-phenomena/unanswered-mystery-7000-year-old-ubaid-lizardmen-001116 |
[13] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Jarmucká kultura [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2017,
Datum poslední revize 20. 01. 2017, 21:05 UTC, [citováno 4. 09. 2020] <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Jarmuck%C3%A1_kultura&oldid=14591824
> |
[14] |
Wikimedia Commons
contributors, 'File:Yarmukian Culture - clay head.JPG', Wikimedia
Commons, the free media repository, 7 November 2018, 01:23 UTC, <
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Yarmukian_Culture_-_clay_head.JPG&oldid=326805346
> [accessed 4 September 2020] |
[15] |
Wikipedia contributors, 'Vinča
culture', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 24 July 2020, 15:01 UTC,
<
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Vin%C4%8Da_culture&oldid=969292025
> [accessed 4 September 2020] |
|
|