|
Mýty a skutečnost
Deneb a souhvězdí Labutě (II.)
Stvoření světa. Orientace staveb na Labuť a Deneb
Hvězdy našeho souhvězdí Labutě/Cygnus s nejjasnější Deneb byly již od
nepaměti spojovány se symbolikou nebeského ptáka. Egyptští mudrcové
umísťovali do míst, kde dnes leží Cygnus s Deneb, zdroj našeho života.
Význam těchto hvězd ležících na pozadí Mléčné dráhy dokládá i
astronomická orientace řady prastarých staveb.
Starý Egypt
Stvoření světa
Stvořitelský mýtus pocházející z Hermopole z období Staré říše (asi
2,5 tis. př. n. l.) popisuje stvoření světa z vejce. To snesla na
prvotní pahorek Velká husa Ngg wr (angl. Great Honker).
Jedna z verzí hermopolské kosmologie je nazývána Osmero (Ogdoada,
Chemenu) podle osmera bohů či principů - stvořitelů. Nejprve z pravod
povstala
Mléčná dráha, uctívaná jako bohyně plodnosti Hathor. Velká
husa snesla na Mléčnou dráhu vejce. Ve vejci se zrodil sluneční bůh
Re.[17]
Podle některých badatelů bylo lůno dávající život umísťováno právě do
míst dnešního souhvězdí Labutě, do Velké trhliny na Mléčné dráze.
Obdobou Hathor byla
staroegyptská bohyně
Nút, uctívaná zejména v Heliopoli. Představovala oblohu,
jedním z jejích aspektů však byla i Mléčná dráha. Někdy byla Nút
zobrazena jako koupající se dívka držící husu - odkaz na Mléčnou
dráhu a souhvězdí Cygnus.[19]
[20] [22] |
|
Obr. Bohyně Nút - bohyně nebes. Někdy byla spojována
přímo s Mléčnou dráhou.[19]
|
Astronom a egyptolog R.A.Wells tvrdí, že Egypťané viděli v Mléčné dráze
svou bohyni Nút. Její klín ležel v oblasti souhvězdí Labutě a právě zde
se znovu rodilo Slunce při úsvitu zimního slunovratu.
|
|
Obr. vlevo.
Nút jako personifikace Mléčné
dráhy. Její životodárný klín představuje souhvězdí Cygnus/
Labuť ležící na pozadí velké trhliny v Mléčné dráze.[21]
|
Vše kolem výše uváděného stvoření
způsobila svou tajemnou a blíže neurčenou činností skupina osmi bohů,
kteří dali počátek všeho existujícího.[18]
Některé pozdější verze příběhu popisují, že z vejce nebeské kusy se vylíhnul bůh
Thovt (Thoth).
Jindy je to právě Thovt v podobě ibise či jiný bůh (Velký kejhal, Velká
husa) v
podobě husy, který snesl na prvotní pahorek kosmické vejce.
Také podle pozdějšího Vesetského (Thébského) kosmogonického mýtu (období Střední a
Nové říše) byl náš svět stvořen ve vejci, které snesla prvotní husa na
pra-pahorku. Z vejce se vylíhl sluneční bůh Amon, jediný svrchovaný bůh.
Amon byl uctíván jako dárce života, tvořivá energie.
Některé verze staroegyptského mýtu tedy spojují stvoření světa s
Mléčnou dráhou, nebeským ptákem a jeho vejcem - zdrojem života a energie. Mléčná dráha představovala bohyni
plodnosti Hathor/Nút. Měl své místo na nebeské klenbě také nebeský
pták či jeho vejce? Pokud někde na Mléčné dráze snesla husa kosmické vejce dávající
život, pak to mohlo být přímo v klíně nebeské bohyně, tedy ve Velké
trhlině kde se rozprostírá naše souhvězdí Labuť/Cygnus. Znali
Egypťané toto souhvězdí? Nelze dát jeho osm jasných hvězd do souvislosti
s Osmerem bohů a stvořitelů?
Husa - souhvězdí Labutě
Přiřazení nebeských těles a souhvězdí egyptským symbolům a textům je
stále obtížné a nejednoznačné. Více viz
Hvězdářství -
starověký Egypt.
Domníváme se však, že hvězdy kolem Deneb byly v Egyptě již od počátků
spojeny se symbolem ptáka - nejčastěji husy, kachny či labutě.[c] Zároveň byly Deneb
s dalšími okolními hvězdami (naše souhvězdí Labutě)
personifikovány bohyní Hathor a Nút. To mohl být důvod, proč
souhvězdí Labutě nenalézáme samostatně například mezi souhvězdími na
egyptských pohřebních malbách a nápisech. Vždy je zde totiž vykreslena Hathor/Nút
symbolizující nebe, Mléčnou dráhu i hvězdy Labutě v jejich klínu.
Ucelené zobrazení souhvězdí se dochovalo až z 1. století př. n. l. v chrámu
bohyně Hathory v jižním Egyptě. Prolínají se zde však znalosti hvězdářství Egypta,
Babylonie a Řecka.
Souhvězdí, hvězdy a planety ukazuje kruhový zodiak na stropě Usirovy svatyně a pravoúhlý
zodiak ve vnější síni. Vždy je zde zobrazena i bohyně nebes Hathor.
Kromě ní a mnoha symbolů planet a souhvězdí si můžeme všimnout i postavy
ptáka a nad ním stojícího muže.
. |
Na pravoúhlém zodiaku
(viz obr. vlevo) je mezi jinými i kresba labutě, na které stojí
mužská postava se sokolí hlavou. Na kruhovém zodiaku (viz obr. vpravo) je
vytesán podobný motiv - muž stojící nad husou či kachnou.[14] |
|
E. Aubourg identifikoval labuť/husu jako souhvězdí Orla (Aquila) a
nad ní stojícího muže se sokolí hlavou jako souhvězdí Labutě či Lyry.[14]
Větší smysl však dává obrácené pořadí: labuť/husa zobrazuje souhvězdí
Labutě a postava se sokolí hlavou je souhvězdím Orla. Také podle J. Conman
či G. Darresyho
může pták i s postavou nad ním znázorňovat souhvězdí Labutě. Figury jsou
na správném místě z hlediska umístění souhvězdí Labutě na obloze.[13]
[12] [11]
Orientace vůči Deneb a Cygnus
Pokud byly egyptské pyramidy a chrámy astronomicky orientovány, pak
zejména vůči světovým stranám (resp. Slunci) a hvězdám Sírius (egyptská
Sopdet) či snad Canopus. Přímá orientace staveb vůči souhvězdí Labutě a
její hvězdě Deneb dosud nebyla nikde prokázána.
Mezi nejstarší a nejvýznamnější
města starověkého Egypta patřilo Iunu - iwnw -
(město) sloupů, známé také jako biblický On či řecký
Heliopolis. Bylo hlavním střediskem slunečního kultu.
Starověký egyptský název je odvozen od názvu iun
označujícího posvátný sloup nebo pilíř, který byl součástí kultu
zde uctívaných slunečních bohů Rea a Atuma.
K posvátnému sloupu v Iunu byly zřejmě nasměrovány pyramidy v
Gíze, Sakkáře a Abúsíru. Mohlo se jednat konkrétně o obelisk Reova chrámu. |
|
Obr. Hieroglyf označující město Iunu. Součástí je symbol posvátného
sloupu. [29] |
Obr. Osu staveb v Gíze tvoří linie spojující JV rohy
pyramid Chufua, Rachefa a Menkaurea. Osa pohřebiště v Abúsíru
spojuje SZ rohy pyramid Sahurea, Neferirkarea a Raneferefa. Obě
osy pravděpodobně směřovaly do Heliopole (k obelisku Reova
chrámu?).[6] |
|
Všechny tři
pyramidy v Gíze - Chuvuova (Velká
pyramida), Rachefova a Menkaureova byly zřejmě postaveny za
vlády panovníků 4. dynastie (2630 - 2510 př. n. l.). Jihovýchodní rohy pyramid směřují k městu Iunu
(Heliopoli).[6]
A. Collins tvrdí, že v období pyramid vycházela v Gíze hvězda
Deneb nad obzorem právě v místech, kde leželo kultovní místo
Iunu (Heliopole), propojené s Gízou posvátnou cestou.
Pozorovatel tedy mohl sledovat v zákrytu JV rohů tří pyramid
vycházející souhvězdí Labutě v místech, kde leželo posvátné Iunu.
R. Halle a A. Collins také upozorňují, že při pohledu z určitého
místa vzdáleného od pyramid zhruba 2,9 km JV směrem, se vrcholky všech tří pyramid kryly
s hvězdami křídel vycházejícího souhvězdí Labutě.[4]
Pro zajímavost dále uvádějí, že pokud hledáme souhvězdí odpovídající
umístění tří pyramid, mnohem lépe než souhvězdí Orionu[d] vyhovuje souhvězdí Labutě.
Podle A. Collinse tedy mohlo souhvězdí Cygnus s hvězdou Deneb
hrát významnou roli v pohřebním kultu starověké Gízy.
[2] |
Tvrzení A. Collinse lze ověřit. Na obrázku níže uvádíme
rekonstrukci východu hvězdy Deneb v Gíze. Deneb opravdu vychází nad
obzorem těsně ve směru posvátného sloupu v Iunu (asi 44.5 stupňů SV)[e] .
Pokud stál pozorovatel za jihovýchodním rohem nejmenší pyramidy, myšlená přímka
procházející rohy všech tří pyramid ukazovala na horizontu polohu
blízkého města Iunu s chrámem boha slunce Ra a posvátným obeliskem.
Těsně před rozedněním v období zimního slunovratu bylo možné v zákrytu
rohů tří pyramid pozorovat Mléčnou dráhu - posvátnou řeku stoupající
na obzoru šikmo vzhůru po nebeské klenbě. Na nebeské řece seděla nebeská
husa, dárkyně života - naše souhvězdí Labutě. V období zimního
slunovratu se na posvátné nebeské
řece nad ránem poprvé
objevila hvězda Deneb (heliakický východ[f]), aby byla zakrátko přesvícena Sluncem vycházejícím o kousek
více vpravo. V klínu bohyně Nút/Hathor vyznačeném na obloze souhvězdím
Labutě, nad chrámem Slunce v Iunu, se při slunovratu opět zrodilo
Slunce.
Obr. Giza, 2500 př.n.l, období zimního slunovratu,
23. 12., 4:50 ráno. Na obzoru je vyznačena poloha obelisku slunečního
chrámu ve městě Iunu (Heliopolis) vzdáleného cca. 24 km. Obelisk leží
přesně v zákrytu rohů tří pyramid. Blízko vychází nad obzorem hvězda Deneb. Souhvězdí Labutě (Cygnus) ukazuje směr Mléčné dráhy vycházející
zdánlivě z Iunu. Zakrátko začne vpravo vycházet Slunce a hvězdy zmizí v
jeho svitu.
O účelu Velké pyramidy v Gíze (Cheopsova pyramida) dosud stále panují
dohady. Podle některých teorií mohla pyramida sloužit jako akumulátor a
vysílač. Velká pyramida je umístěna na takové zeměpisné šířce, že přímo
nad ní každý den procházelo souhvězdí Labutě s hvězdou Deneb.[g]
|
|
Obr. V době stavby pyramid (cca. 2500 př. n. l.)
procházelo souhvězdí Cygnus s hvězdou Deneb vždy jedenkrát denně
téměř přímo nad pyramidami. Simulace programem Stellarium[b]
, doba
2500 př. n. l., lokalita Giza, zvýrazněna je hvězda Deneb. Střed
ekvatoriální mřížky označuje nadhlavník, zenit. |
Stará Evropa
Řada megalitických staveb prehistorické Evropy mohla být orientována
na souhvězdí Labutě a hvězdu Deneb. Spisovatel
A.Collins v díle The Cygnus Mystery[2]
uvádí řadu příkladů:
Avebury
Avebury patří mezi
nejznámější megalitické stavby. Avebury henge začalo být budováno asi od 2600 př. n. l.[h] Leží v JZ Anglii a do
dnešních dob se zde dochoval největší kamenný kruh v Evropě.
Avebury tvoří
soustava různých staveb z různých dob. Základem jsou tři kamenné
kruhy. Britský odborník na megality Aubrey Burl tvrdí, že
Avebury bylo centrem kultu zrození a smrti.[2]
Podle odborníka na megality Alexandera Thoma[1]
je centrální osa Avebury zaměřena na východ hvězdy Deneb. |
|
Obr. Rekonstrukce Avebury z období 2500 př. n. l. podle N. Manna.
Vyznačené linie ukazují orientaci na Mléčnou dráhu.[9] |
Také N. Mann uvádí, že lidé postavili Avebury tak, aby mohli sledovat
východy a západy souhvězdí Labutě a hvězdy Deneb včetně několika dalších
souhvězdí spojených s Mléčnou dráhou.[9]
Není bez zajímavosti, že jediné dvě rytiny nalezené na
stojících kamenech v Avebury zobrazují ptačí (labutí?) hlavu a krk.
Podle A. Collinse zobrazuje kresba
#25S (obr. vpravo)
hybrida - labuť a hada.
Avebery je
spojena s bohyní Brigid (Bride, Breeshey, Brigantia), jejímž
symbolem byli labuť a had.[2] Labuť je od
pradávna spojována
se souhvězdím Cygnus a had s Mléčnou dráhou. |
|
Obr. Rytina na kamenu v Avebury - Stone
#25S,
Kennet Avenue.
[8] |
Newgrange
a Fourknocks
Irský tumulus Newgrange je známý zejména přesným zaměřením vstupní
chodby na zimní slunovrat. Ve dnech zimního slunovratu proniká na
podlahu vnitřní síně mohyly na několik minut úzký paprsek
vycházejícího slunce. Mohyla byla postavena v období neolitu, někdy v
období 3100 až 2900 př. n. l.
K Newgrange se váže i irská labutí legenda Aonghus a Caer. Aonghus
byl vůdcem Lidu bohyně Dany (Tuatha Dé Danann), Pánů světla. Aongus
sídlící v mohyle Newgrange se zamiloval do panny, kterou viděl ve svých
snech. Teprve jeho otec Daghdha (Dobrý bůh) zjistil, že panna se jmenuje
Caer a lze ji spatřit v zimním období v podobě labutě. Aonghus se tedy
proměnil také v labuť a oba milenci konečně mohli být spolu. Božská
dívka Caer v podobě labutě zřejmě představovala souhvězdí Cygnus.
Asi 15 km JV od Newgrange leží mohyla Fourknocks, přesně ve směru
zimního slunovratu. Fourknock je podle A. Murphyho a R. Moora umístěn tak,
že z něj bylo možné okolo r. 3000 př. n. l. pozorovat úzkým průhledem mezi
dvěma kopci souhvězdí Cygnus resp. hvězdu Deneb.[26]
V Newgrange mohlo být pozorování Deneb zajímavé. V těchto šířkách byla po věky Deneb na noční obloze vždy viditelná. Otáčela se kolem nebeského
pólu, ale nikdy nezapadala za obzor. Ovšem v období kolem 3000 až 2000
př. n. l. se alespoň na krátký okamžik Deneb dotkla horizontu nebo se za
něj dokonce schovala.[a] Místo dotyku Deneb s horizontem označovalo přesně
severní směr. |
|
Obr. Newgrange, zimní období. Deneb se téměř dotýká
horizontu. Grafické zobrazení východů a západů Deneb ukazuje, že
k obzoru se v období zimního slunovratu blížila v noci okolo
2:00 místního času.[g] |
Pokračování
Deneb a souhvězdí Labutě (III.)
|
[a] |
Nebeský severní pól, tedy místo kolem kterého
se otáčejí hvězdy severního nebe včetně souhvězdí Labutě, dnes
leží blízko hvězdy Polárky (Severka) v souhvězdí Malý vůz
(resp. Malá medvědice). Poloha severního nebeského pólu vůči
pozadí hvězd se téměř neznatelně mění. Zdánlivý posun nebeského
pólu nad pozadím hvězd je způsoben precesí zemské osy. Mění se tak i výška hvězdy Deneb nad obzorem v určitém
okamžiku v roce. Newgrange leží na zeměpisné šířce asi 54° SŠ. Abychom mohli dnes
pozorovat dotyk hvězdy Deneb s horizontem, museli bychom se
posunout více k jihu, asi na šířku 45° SŠ.
Zda se Deneb dotkne horizontu, či zda za něj na okamžik zapadne,
samozřejmě závisí na výšce skutečného horizontu, tedy lokálních
terénních podmínkách. |
[b] |
Použit program Stellarium 0.10.6.1 (Stellarium
Developers) |
[c] |
Spisovatel a badatel Andrew Collins[2] ztotožňuje souhvězdí
Cygnus s postavou muže se sokolí hlavou a kopím mířícím na býka,
což je podle něj egyptské souhvězdí Anu resp. Dw-nwy (Dwn-nwy)
- ztělesnění
boha Sokara a později i Hóra. S jeho názorem nesouhlasí většina
odborníků. |
[d] |
Spisovatel a badatel Robert Bauval prosazuje
tzv. teorii OCT (Orion Correlation Theory). Tři pyramidy v Gíze
byly postaveny tak, aby odpovídaly hvězdám Oriónova pásu.
Ukázalo se však, že podobnost není příliš velká a spíše se jedná
o náhodu. Spisovatel Andrew Collins ukazuje, že postavení
pyramid mnohem lépe odpovídá hvězdám souhvězdí Cygnus. Netvrdí
však, že by se muselo jednat o záměr stavitelů.[5] |
[e] |
Gíza (JV roh Menkaureho pyramidy) - 29 58 20N,
31 07 43E
Iunu (obelisk Senuseret) - 30 07 46N, 31 18 27E
Giza - Iunu směr 44.5 SV, vzdálenost cca. 24km |
[f] |
Tzv. heliakický východ hvězdy. Heliakický
východ určité hvězdy znamená, že lze poprvé v roce těsně před východem Slunce
spatřit vycházet tuto hvězdu nad obzorem. Jev trvá jen okamžik,
chvíli poté svit vycházejícího Slunce přesvítí všechny hvězdy.
Vlivem precese zemské osy lze heliakický východ Deneb v Gíze
nyní spatřit o několik dní později, zhruba na přelomu roku. |
[g] |
Přímo nad pyramidami (tedy zenitem nad Gízou)
samozřejmě procházelo více souhvězdí (např. naše Kasiopea,
Perseus, Lev a další). I dnes můžeme souhvězdí Labutě
spatřit v Gíze téměř nad našimi hlavami. Vlivem precese je však
souhvězdí o trochu dále zenitu, než před 4,5 tisíci let, kdy
byly zřejmě pyramidy postaveny. |
[h] |
Avebury bylo budováno postupně. První val začal
být vytvářen brzy po r. 3000 př. n. l. Asi o 200 až 300 let
později byl val zvětšen a vybudován další val a příkop. Následně
začaly být vztyčovány kameny. |
|
[1] |
Thom, Alexander. Megalithic
Sites in Britain. Oxford University Press on Demand. ISBN
9780198131489 |
[2] |
Collins Andrew. The Cygnus Mystery -
Unlocking the Ancient Secret of Life's Origins in the Cosmos.
http://www.andrewcollins.com/ Také.
[citováno 31. 05. 2011] <
www.bibliotecapleyades.net/ciencia/ciencia_cygnus02.htm
>
|
[3] |
Shaltout, Mosalem.
Belmonte, Antonio. Fekri, Magdi. On the Orientation of
Ancient Egyptian Temples. 2007. Science History Publications
Ltd. |
[4] |
Collins,Andrew.
Egypt's Lost Underworld Rediscovered. Earthquest News. Andrew Collins Newsletter Vol. 12 No. 2 (August 2009) [citováno 26.
07. 2011]
<
http://www.andrewcollins.com/page/news/EQ12%20_2_beneath.htm > |
[5] |
Collins,Andrew. The Cygnus-Giza Correlation.
The facts and Alignments in Pictorial Form. [citováno 26.
07. 2011]
<
http://www.andrewcollins.com/page/articles/Cygnus_Orion_Giza.htm >
|
[6] |
Verner, Miroslav. Pyramidy.
1997-2008. Academia. Praha. 2008. ISBN 978-80-200-1617-1 |
[7] |
Přispěvatelé Wikipedie, Iunu
[online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2011, Datum
poslední revize 24. 07. 2011, 20:02 UTC, [citováno 26. 07. 2011]
<
http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Iunu&oldid=7182407
> |
[8] |
Zophiel. The Avebury Swan-Serpent
hybrid. [citováno 05. 08. 2011]
<
http://www.zophiel.org/quests.html > |
[9] |
Mann, Nicholas. Avebury
Cosmos The Neolithic World of Avebury henge, Silbury Hill, West
Kennet long barrow, the Sanctuary & the Longstones Cove.
2011. ISBN 978-1-84694-680-6 |
[10] |
Murphy, Anthony. Moore, Richard. Great swan of
the heavens. [citováno 05. 08. 2011]
< http://mythicalireland.com/cygnus/index.html > |
[11] |
Conman, Joanne. The round
Zodiac Ceiling of the temple of Hathor at Denderah. 2002 |
[12] |
Cauville, S. Aubourg E. Le Zodiaque D'Osiris.
1997 |
[13] |
Daressy, M. Georges. "L'Égypt Céleste,"
Bulletin de l´Institut Francais d´Archéologie Orientale, Cairo,
Volume 12, 1915, 1-34 |
[14] |
Bauval Robert G. The Circumpolar Constellations
in Ancient Egypt. 2007 [citováno 01. 07. 2011]
<
http://robertbauval.co.uk/articles/articles/cciae.html > |
[15] |
Dunn Jimmy. Sokar, an Egyptian God of the
Underworld. 1996-2011 Tour Egypt.[citováno
01. 07. 2011] <
http://www.touregypt.net/featurestories/sokar.htm > |
[16] |
Žába Zdeněk. L'orientation
astronomique dans l'ancienne Égypte et la précession del l'axe
du monde. Praha 1953. |
[17] |
Wikipedia contributors, 'Ogdoad',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, 2.7.2011, 15:22 UTC, [citováno
4.7.2011] <
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Ogdoad&oldid=432190339
> |
[18] |
Přispěvatelé Wikipedie, Osmero
[online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2011, Datum
poslední revize 20. 04. 2011, 17:16 UTC, [citováno 4. 07. 2011]
<
http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Osmero&oldid=6798562
> |
[19] |
Wikipedia contributors, 'Nut (goddess)',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, 29.06.2011, 08:45 UTC,
[citováno 7.7.2011] <
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Nut_(goddess)&oldid=436816499
> |
[20] |
Maravelia, Amanda-Alice. Cosmic
space and archetypal time: Depictions of the sky - goddess Nut
in three royal tombs of the New Kingdom and her relation to the
Milky way. [citováno 7.7.2011] <
http://www.archive.gr/publications/culture/nut.pdf > |
[21] |
Collins, Andrew. Beneath the Pyramids -
Egypt's greates secret revealed? [citováno
7.7.2011] <
http://www.andrewcollins.com/page/articles/Beneath%20Breakdown%20240709.htm > |
[22] |
Thompson Gary D. History of
Constellation and Star Names. Early Egyptian Constellations -
19: Northern and southern constellation groups. 2010. [citováno
7.7. 2011] <
http://members.westnet.com.au/Gary-David-Thompson/page11-19.html
> |
|
|