Starověké mýty a starověká náboženství.
Úvahy zasahující do oblastí duchovního poznání,
mytologie, náboženství, archeoastronomie i antropologie.
Nově: Proroctví, politika, současnost a budoucnost našeho světa.
Jdeme proti proudu k zapomenutým zdrojům.

Rubriky
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Poslední komentáře
  • Re: ??:
    "Nikoliv úvaha. V dalších pokračováních se chystám uvést řadu faktů ... " (Václav Havel - český Faust)
  • ??:
    "Naštěstí je to jen vaše ..úvaha ..., mylná ..." (Václav Havel - český Faust)
  • Re: vdaka:
    "Dobrý den a děkuji za poděkování. Jen bych rozlišoval mezi křesťan ... " (Duše do nebe)
  • Re: Citace z Matouše:
    "Dobrý den, děkuji vám za upozornění. Překlep jsem opravil. S pozdr ... " (Jan Křtitel)
  • Re: :
    "V článku uvádím, že to, že židovský kalendář začíná návštěvou nejv ... " (Nibiru - kdy přiletí?)
  • vdaka:
    "Uzasna stranka..velka vdaka autorovi...presne toto zamlcovane pozn ... " (Duše do nebe)
  • Mýty

    Mýtus o stvoření člověka v dvojjedinosti

    Mýty - Mýtus o stvoření člověka v dvojjedinosti

     

    Mýty a skutečnost

    Mýtus o stvoření člověka v dvojjedinosti


    Podle pradávných tradic stvořil Bůh člověka v dvojjedinosti. Stvořil jej jako jedinou bytost kterou rozdělil na poloviny - jako muže a ženu. Ozvěny této tradice lze nalézt v Bibli i dílech řeckých filosofů. 


     

    Stvoření dvojjediného člověka

    Podle pradávných tradic stvořil Bůh člověka v dvojjedinosti. Stvořil jej jako jedinou bytost kterou rozdělil na poloviny - jako muže a ženu. Stvořil tak dvě poloviny jednoho celku, muže a ženu, aby se ve svém pozemském životě hledali, poznali a znovu spojili láskou. Na cestě svobodného hledání, poznávání a sjednocení v lásce žije člověk - muž a žena k obrazu božímu.

     

    Bible

    Biblický příběh o stvoření Adama a Evy je všeobecně znám. Bůh nejprve stvořil člověka - Adama  a uvedl jej do Rajské zahrady. Tam pak z jeho žebra stvořil ženu - Evu. Méně známa je skutečnost, že v Bibli jsou dva základní a samostatné příběhy o stvoření člověka. V tom prvém stvořil Bůh náš svět během sedmi dní. Šestého dne Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil

    CEP[1] Gen 1:26-27
    I řekl Bůh: "Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi."  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.

    Právě verš Genesis 1:27 lze chápat v duchu tradice stvoření člověka jako dvojjediného.  Bůh stvořil člověka (jako dvojjedinou bytost) a tu rozdělil na dvě poloviny - jako muže a ženu je stvořil.

    Druhý příběh o stvoření člověka nalezneme ve 2. kapitole knihy Genesis. Člověk je vytvořen a posazen do zahrady v Edenu. Bůh pak bere člověku žebro a z této kosti utváří ženu. Tu pak přivádí k člověku. Z textu plyne, že člověkem zde je míněn muž. Hebrejský pojem adam totiž může být překládán jako muž, člověk či Adam :   

    CEP[1] Gen 2:20-25
    Člověk tedy pojmenoval všechna zvířata a nebeské ptactvo i všechnu polní zvěř. Ale pro člověka se nenašla pomoc jemu rovná. I uvedl Hospodin Bůh na člověka mrákotu, až usnul. Vzal jedno z jeho žeber a uzavřel to místo masem. A Hospodin Bůh utvořil z žebra, které vzal z člověka, ženu a přivedl ji k němu. Člověk zvolal: "Toto je kost z mých kostí a tělo z mého těla! Ať muženou se nazývá, vždyť z muže vzata jest." Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem. Oba dva byli nazí, člověk i jeho žena, ale nestyděli se.

    V Bibli jsou tak sloučeny dvě tradice o stvoření člověka.

    Druhá tradice, stvoření Evy z Adamova žebra, patří do vrstvy Jahvistické (J). Je odvozena z mýtů starověké Mezopotámie, kde vystupuje bohyně Nin-ti neboli Paní žebra či Paní, která dává žít. Podle druhé biblické tradice žil nejprve člověk - Adam v zahradě Eden sám. Aby mu však Bůh učinil pomoc jemu rovnou, vytvořil nejprve zvěř a pak z Adamova žebra ženu.[a]     
    Stvoření Evy. Michelangelo - část nástropní malby v Sixtinské kapli.
    [2]

     

    Původ ani stáří prvé tradice z 1. kapitoly Genesis nejsou známy.[b]  Zde čteme, že Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil. Bůh stvořil člověka, muže a ženu, spolu a pro sebe, jako dvě naprosto rovnocenné poloviny jedné bytosti.    
    Adam a Eva. Adriaen van der Werff . Olej. [3]

     


    Stvoření Adama. Michelangelo - část nástropní malby v Sixtinské kapli. 1510 n.l.
    [6]

    Michelangelo Buonarroti prý ve svých malbách skryl poselství, srozumitelná jen zasvěceným. K jeho nejvýznamnějším dílům patří fresky v Sixtinské kapli.  Zde Michelangelo vymaloval scénu Stvoření Evy (viz. výše). Mnohem monumentálnější je však část fresky zvaná Stvoření Adama. Při podrobnější prohlídce zde lze nalézt potvrzení tradice o stvoření člověka v dvojjedinosti a jeho spojení boží láskou. 


     

     

    Platón

    Mýtus o stvoření člověka ve dvou polovinách se zlomkovitě dochoval i v díle řeckého filosofa Platóna.

    V Platonově spisu Symposion vypráví Aristofanes o stvoření člověka. Popisuje bizardní třetí pohlaví člověka, složení muže a ženy v jediné bytosti. Tento androgyn měl mít čtyři ruce i nohy, dva obličeje, čtyři uši atd. Byl neobyčejně silný a zpupný. Nejvyšší bůh Zeus nechal rozetnout člověka na dvě poloviny:

    Platón, Symposion, 189d-191d [4] (části textu vynechány):
    Za dávných dob nebyla naše přirozenost taková, jako je nyní, nýbrž jinačí. Za prvé bylo trojí pohlaví lidí, ne jako je nyní dvojí, mužské a ženské, nýbrž k tomu bylo třetí… pohlaví androgynů, co do podoby i jména složené z obého pohlaví, mužského a ženského… člověk měl čtyři ruce a právě tolik i noh a dva obličeje na okrouhlém krku, ve všem stejné; hlavu pak u těchto dvou obličejů... Byli hrozní svou mohutností a silou a zpupnou měli mysl i odvážili se učiniti útok na bohy.
    Tu se radili Zeus a ostatní bozi, co s nimi učiniti… Konečně Zeus rozmysliv se pravil: “Zdá se mi, že jsem nalezl prostředek, jak by lidé zůstali, a přece odložili svou nevázanost, a to tak, že by se stali slabšími. Rozetnu každého z nich ve dvé…”
    Když tedy původní těla byla rozťata ve dvé, toužila každá polovice po své polovici … Tu Zeus, smilovav se nad nimi, pomůže jim jiným způsobem a přeloží jejich pohlavní ústroje dopředu ... Tak z toho styku nastávalo nasycení a uklidnění, aby se obraceli ke svým pracím a starali se též o ostatní potřeby života. Jest tedy již od tak dávné doby lidem vrozena láska, spojovatelka staré přirozenosti, která se snaží učinit jedno ze dvou a lidskou přirozenost uzdravit… Každý stále hledá svou polovici.

     Každá polovice člověka tak touží po té druhé. Lidem je vrozena láska, která se snaží učinit jedno ze dvou.

     

      Pokračování příště

     


    [a] Tento prapodivný a místy nelogický příběh (Genesis 2:4-3:24) vznikl v jahvistické tradici sloučením několika různých motivů. Původně existovala zřejmě dvě rozsáhlejší samostatná vyprávění, která samostatně zpracovávala starší látky (stvoření lidského páru a jeho povolání k obdělávání země a dále příběh o stvoření člověka v zahradě, překročení božího zákazu a vyhnání ze zahrady). Zdrojem mohly být staré mezopotamské a egyptské mýty (Enki a Ninmach, Mýtus o Atrachasísovi, Bůh Chnum a stvoření apod.).

    Viz. také Enki a Ninmach - stvoření lidstva , Mýtus o Atrachasísovi .

    Viz. také článek Má Genesis synoptické kapitoly?[5]

    [b] Dříve byla 1.kapitola Genesis zařazována do vrstvy zvané Kněžský kodex (K). Lingvistický rozbor provedený v r.2011 na Bar Ilanově univerzitě v Jeruzalémě však tuto domněnku vyvrací.
    [c]  

    [1] Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks.
     
    [2] Wikipedia contributors, 'Eve', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 2011, Datum poslední revize 01.05.2011, 21:00 UTC, [citováno 01.05.2011] < http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Eve&oldid=425400306 >
     
    [3] National Gallery of Greece. Adriaen van der Werff (1659-1722). Adam and Eve. Oil on panel. Flickr.com
    Flicker. 2011.  [citováno 01.05.2011] < www.flickr.com/photos/64379474@N00/3304568178 >
     
    [4] Platón, Symposion.
     
    [5] Goldmann Karel. Má Genesis synoptické kapitoly? 2008[citováno 01.05.2011]
    < http://goldmann.blog.idnes.cz/c/33588/Ma-Genesis-synopticke-kapitoly.html >
     
    [6] Wikipedia contributors, 'Sistine Chapel', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 2011, datum poslední revize: 19.05.2011 14:46 UTC, [citováno 26.05.2011]
    < http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Sistine_Chapel&oldid=429890011 >

     
    [7]  
    [8]  
    [9]  
    [10]  
       

    Vytvořeno: 01.05.2011


    [Akt. známka: 1,80 / Počet hlasů: 5] 1 2 3 4 5
    | Autor: Pavel Mat. | Vydáno: 01. 05. 2011 | Aktualizováno: 30. 06. 2011 | 26310 přečtení | Počet komentářů: 45 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

    Vytvořeno prostřednictvím phpRS .
    Copyright Pavel Matušinský     Email: pavel_m@email.cz