|
Starověké hvězdářství - Mezopotámie IV. (1125 - 729 př. n. l.)
Hvězdářství - střední Babylonie
Ve střední Babylonii sjednotili systém skupin tří hvězd určujících čas
a také první velký seznam nebeských těles a souhvězdí. Jedná se o
první pokusy shromáždit a systemizovat znalosti o hvězdách, které se
objevují na nebi během různých období roku. Hvězdáři střední Babylonie
položili základy vědecké astronomie.
Ve 4. tisíciletí př. n. l. sdružili mezopotamští mudrcové
některé hvězdy do skupin a přiřadili jim často používané symboly Býka,
Lva, Štíra a snad i Vodnáře. V průběhu 3. tisíciletí byla definována
většina starověkých souhvězdí či jejich předobrazů. Civilizace Elamu,
Sumeru a Akkadu postupně položily základy hvězdářství. Více viz Starověké
hvězdářství - Mezopotámie I.
Ve staré Babylonii byly během 2. tisíciletí př. n. l. sjednoceny
hvězdářské znalosti předchozích kultur. Ve 2. a zřejmě již i 3.
tisíciletí př. n. l. byly známy různé významné hvězdy, planety a
souhvězdí, jejichž heliakické východy sloužily kalendářním účelům.
Dochoval se prvý seznam spojující božstva s nebeskými tělesy a
souhvězdími. Babyloňané dělili noční oblohu na Cestu Anuovu, Enlilovu a
Eovu. Na hraničních kamenech Kassitské dynastie nalézáme symboly bohů,
které snad mohly být chápány také jako symboly astrální. Více viz
Starověké hvězdářství - Mezopotámie II.
a Starověké hvězdářství -
Mezopotámie III.
V r. 1155 př. n. l. vypálili město Babylón Elamité. Místní panovník Nabukadnezar
I. přerušil vládu Kassitů trvající 400 let a
vypudit ze země i elamské nájezdníky. Král Nabukadnezar I.[g]
(1125 - 1103 př. n. l.) a další vládcové pak postupně
rozšiřovali území Babylonské říše. |
|
|
Stvoření souhvězdí v mýtu
V babylonském eposu Enúma Eliš[11] (konec 2. tis. př. n. l.) se popisuje stvoření světa
a uspořádání hvězd na obloze.
Nejprve byli jen dva bohové - Apsú a Tiámat. Apsú představoval podzemní
vody, Tiámat pusté pramoře bez tvaru. Tiámat v těle draka stvoří vojsko
děsivých netvorů: Epos o stvoření, tab. I
[1]
|
Stvořila hada jedovatého, saň /mušchuššu/
a mořskou obludu /lachmu/, obrovského lva /ugallu/,
vzteklého psa, člověka-škorpióna, zuřivé vichry /úmu/,
člověka-rybu a člověka-tura. |
Bohové vybrali ze svého středu boha Marduka, aby přemohl Tiámatu.
Slíbili mu vládu nad světem včetně souhvězdí. Epos o stvoření, tab. IV
|
I stvořili souhvězdí zvěrokruhu
a Mardukovi, prvorozenci svému, pravili: "Tvůj osud, pane,
nechť nejpřednější je mezi bohy, slovo tvé nechť ničí a
tvoří! Na tvůj příkaz ať zničeno je souhvězdí, znovu rozkaž,
a nedotčeno ať vzejde!" |
Hrdina Marduk pak v urputném boji porazil Tiámatu i její obludy.
Tiámatu rozetnul vpůli. Z jedné její poloviny učinil střechu oblohy, z
druhé zemi. Urovnal nebeský chaos, nebesa uspořádal do souhvězdí a tří
pásů náležejícím bohům Anouvi, Enlilovi a Eovi. Epos o stvoření, tab.
V
|
Marduk zbudoval sídlo velkým
bohům, hvězdy, jejich podoby, v souhvězdí seskupil. Určil
rok, stanovil jeho délku a každému z dvanácti měsíců
přisoudil po třech hvězdách.
Když vymezil počet dnů jednoho každého roku, vyznačil
stanoviště hvězdy Néberu, aby označeny byly svazky těles
nebeských. Aby žádné z nich na své dráze nebloudilo,
nedbalosti se nedopustilo, sídla Enlila a Ey zřídil blíže
ní. |
Chiméry z mýtu Enúma Eliš lze nalézt na kamenech kuduru z
předchozího období Kassitské dynastie.
Některé snad mohou mít spojitost se souhvězdím Lva, Býka, Štíra či
Kozoroha.
Někteří badatelé vidí v postavách Tiámat a Marduka předobraz
souhvězdí Hada a Hadonoše, Draka a Herkula či Velryby a Persea.
Zmiňovaná souhvězdí ale nebyla v Mezopotámii známa. Marduk byl spojen s
planetou Jupiter.
Viz také
Enúma Eliš - Epos o stvoření
světa.
Three
Stars Each - Systém dvanácti hvězdných trojic
V mýtu Enúma Eliš čteme, že bůh Marduk "... každému z
dvanácti měsíců přisoudil po třech hvězdách".
Systém tří hvězd[d],
kdy každá trojice byla přiřazena jednomu kalendářnímu měsíci, se
používal již na počátku středního Babylonu (12. stol.
př. n. l.). Jedná se o nejstarší seznamy nebeských těles označované
jako mul.meš.3.ta.àm (anglicky
Three
Stars Each). Někdy jsou nazývány systémem 36 hvězd, protože
uváděly seznamy 36 hvězd (3 x 12) svázaných s 12 měsíci roku.
Hvězdný
katalog byl zapisován na hliněné tabulky jako výčet hvězd v klasickém
tabulkovém formátu nebo do tabulek kruhového tvaru. Ty mohly
sloužit jako otáčivá hvězdná mapa - planisféra. Nejstarší hvězdná tabulka pochází z 1100 př. n. l. (astroláb B).
Byla však zkompilována ze starších zdrojů. Planisféry
jsou někdy nesprávně označovány jako astroláby (Astrolabes). |
|
Obr. Planisféra B, VAT 9416 (Astrolabes B). Berlínské
muzeum. 1100 př. n. l. Tabulka obsahuje tři seznamy hvězd po
dvanácti.[7] |
Kruhové tabulky se dochovaly
až z r. 687 př. n. l. Zobrazují však údaje z období
1200-1000 př. n. l. Jiní odborníci kladou vznik nejstarších planisfér dokonce na
konec 3. tis. př. n. l. či ještě dříve.[7]
Obr.
Zlomek planisféry K. 14943+81-7-27, 94 z pozdějšího období (Asýrie, 7. st. př. n. l.). Britské museum.[7] |
|
Obr. Překreslené zlomky planisféry K.
14943+81-7-27, 94. Měsíci Tebet (10. měsíc) je zde přiřazena
hvězda UR-GU-LA (náš Vodnář). [6] |
Na tabulkách jsou uvedena některá souhvězdí, jejichž heliakické
východy sloužily kalendářním účelům potřebným v zemědělství. Občanský
rok byl měsíční, odvozen od lunárních měsíců. Kalendář se však rozcházel
se Sluncem (ročními obdobími) a bylo nutné jej opravovat. Nový rok začínal novoluním, které
nastalo v období kolem jarního slunovratu. Rok mohl mít 12 ale i 13
měsíců podle dorovnání se Sluncem. Pozorování heliakických východů
(s korekcí kalendáře podle nich) se podobně provádělo také ve starém
Egyptě. Počátek nového roku zde ukazoval heliakický východ Síria už
okolo 3000 př. n. l.[c] Viz
také Sírius-psí hvězda.
Tabulky Three
Stars Each obsahují seznam tří hvězd pro každý kalendářní měsíc
(tedy 3 x 12). Vše je rozděleno podle tří božských cest. Většina hvězd již byla
identifikována se souhvězdími, hvězdami či planetami. Na tabulkách byla
rovněž záznamy o poloze hvězd na nebi, východech a západech včetně
důležitosti pro zemědělství či mytologii. S každým kalendářním měsícem
byly tedy
spojeny heliakické východy tří hvězd. Hvězdy vycházely nad
obzorem současně ale v různých pásech nebeské klenby (cesty
Anuova, Enlilova a Eova).
|
|
Obr. "Astroláb P", rekonstrukce planisféry, kruhového hvězdného kalendáře z Babylonie[e]
.
Kruh obsahuje 36 buněk, tedy 36 hvězd. Jsou
uspořádány do 12 výsečí podle měsíců roku. Dále jsou hvězdy
rozděleny do tří soustředných prstenců označujících tři oblasti
nebeské klenby. Vnější prstenec je cesta Eova, prostřední cesta
Anuova, vnitřní cesta Enlilova. |
Jak babylonský kalendář funguje? V hvězdném kruhovém kalendáři si můžeme
např. vyhledat 1. měsíc - Nisannu. Byl to první měsíc babylonského roku (výseč I na
výše uvedeném obrázku). Vnitřní kruh označoval hvězdy na
cestě Enlilově. Vidíme zde hvězdu (MUL) APIN tedy babylonské souhvězdí Pluhu - dnešní Trojúhelník
a γ Andromeda. Ve středním poli, cestě Anuově, je zaznamenána
hvězda DILI.PAT neboli Venuše. Vnější pole, cesta Eova, nese hvězdu IKU,
babylonské souhvězdí Pole, náš čtverec Pegase.
Víme tedy, že podle hvězdné
tabulky bychom měli v měsíci Nisannu (březen/duben) spatřit před
úsvitem vycházet nad východním obzorem čtverec hvězd
souhvězdí Pegase, vlevo od nich hvězdy Trojúhelníku a γ Andromedy
a napravo Venuši. Simulace na obr. vpravo ukazuje, že babylonská
tří-hvězdná tabulka se téměř nemýlí. |
|
Obr. Rekonstrukce pohledu na předjitřní východní obzor v Babylónu, 1100
př. n. l. 15.03. Nad obzorem vychází po cestě Anuově Pegas, vlevo
Andromeda a Trojúhelník, vpravo Venuše. [a]
|
Pokud jsme na nebi opravdu spatřili heliakický východ významné
hvězdy, zasunuli jsme do patřičného otvoru v hliněné planisféře hůlku.
Na stěně v babylonském domě tak mohla visela planisféra s vyznačením
aktuálního měsíce podobně, jako dnes visí na stěně moderní kalendář.
Planisféry nás také mohly informovat o východech a západech Měsíce nebo
např. o tom, kolik vody je třeba dolít do vodních hodin, aby odměřovaly
správnou délku hlídky.[f]
Trojice hvězd byla používána z důvodů náboženských i ryze
praktických. Tři cesty symbolizovaly tři nejvyšší prabohy Anua, Enlila a
Ea. Tři hvězdy místo jediné byly užitečné v případě zhoršených
pozorovacích podmínek a pro vyloučení možných chyb.
|
|
Obr. vlevo. Tabulka složená
z údajů nejstarších dochovaných seznamů Three Stars Each -
Systémů dvanácti hvězdných trojic.[4] |
Obr. níže - přepis
heliakických východů hvězd z tabulky VAT 9416 (KAV 218,
Astrolabe B). [8]
Již na nejstarších dochovaných
tabulkách jsou však z astronomického hlediska chyby způsobené zřejmě
nejen přepisováním či spojováním starších tabulek. Chybné bylo zejména
zařazení hvězd do tří Cest. Také ve výše uvedené rekonstrukci předjitřní
oblohy je zřejmé,
že např. Trojúhelník (část souhvězdí Pluhu - APIN) neputuje po cestě Enlilově, jak je zapsáno na babylonské planisféře P či tabulce VAT 9416 ale po cestě Anuově. K
nesprávnému zařazení hvězd do Cest tří bohů však došlo spíše z
estetických či náboženských důvodů a nikoliv z neznalosti či nedbalosti
kompilátora. Jak je zřejmé již z dřívějšího článku
Starověké hvězdářství -
Mezopotámie II.,
existovaly původně seznamy rozdělené na hvězdy Elamu, Akkadu či Amuru,
což jsou názvy kultur existujících v okolí Sumeru již od 4. a 3.
tisíciletí. Starobabylonští hvězdáři je sloučili do systémů hvězdných
trojic a každou hvězdu spravedlivě přiřadili bohům Anuovi, Enlilovi a
Eovi. Rozdělení však neodráželo skutečnost pozorovatelnou na večerním
nebi.[1]
[3] [4]
Svou reputaci však babylonští hvězdáři napravili
v tabulkách MUL.APIN.
Hvězdné tabulky MUL.APIN
Nejobsáhlejším a nejpřesnějším hvězdářským dílem střední Babylonie
byly tabulky MUL.APIN. Nazývány jsou tak podle úvodních slov -
prvního souhvězdí babylonského roku (souhvězdí Pluhu).
Nejstarší tabulka se dochovala z r. 687 př. n. l. Na tabulkách jsou však
astronomické informace pocházející zhruba z období 1000 př. n. l. Seznamy
hvězd v MUL.APIN vzešly z tabulek Three Stars Each, astronomické
informace ale byly okolo r. 1000 př. n. l. opraveny, doplněny a
zpřesněny. Nalezneme zde více souhvězdí včetně zvířetníkových a poprvé
také souhvězdí cirkumpolární (nikdy nezapadající za obzor). Některá
souhvězdí představují božstva, jiná reflektují venkovské motivy a mají
vazbu na pastevectví, zemědělství či přírodu. Je možné, že tato souhvězdí
byla známa již mnohem dříve. Souhvězdí zobrazující zemědělské a zvířecí
motivy mohla vznikat ještě před obdobím prvních sumerských států.[2]
Na tabulkách mul.APIN jsou zapsány tyto údaje[2]:
1. tabulka a) Seznam 71 hvězd
(souhvězdí, hvězd a planet) podle tří cest - viz tabulky vpravo.
b) Heliakické východy hvězd. Každému měsíci babylonského roku
byly přiřazeny tři hvězdy. Hvězdy svým prvým východem nad
obzorem ohlašovaly nastupující kalendářní měsíc. Údaje odpovídají
nejlépe obloze v období 1300 - 1000 př. n. l. Někteří badatelé
kladou dobu pozorování východů hvězd do období 2300 př. n. l. či
ještě hlouběji do historie.
c) Páry souhvězdí, které vycházejí a zapadají současně.
d) Doba mezi jednotlivými heliakickými východy. Údaje jsou
podobné s odst. b. Vznikly zřejmě ze starších záznamů s důrazem
na heliakický východ Síria.[4]
e) Páry souhvězdí společně se nacházející v zenitu nebo nad
horizontem. Pozorování odpovídá období 1000 př. n. l. a poloze 36°
severní šířky.[9]
f) Seznam souhvězdí, přes která putuje Měsíc a planety:
Plejády, Býk, Orion, Perseus, Auriga atd. Prvním souhvězdím jsou
Plejády a Býk. Označovaly jarní rovnodennost v období před 2200
př. n. l.
|
|
Obr. Seznam 71 hvězd z tabulek MUL.APIN.[2]
[9] |
2. tabulka
g) Sluneční kalendář s údaji, kdy se Slunce nachází na významných
místech horizontu.
h) Seznam planet a trvání jejich sluneční konjunkce.
ch) Východy hvězd a polohy planet pro předpovídání počasí a úpravy
přechodného roku (vložením měsíce).
i) Délka nočních hlídek během roku s vazbou na vodní hodiny, východy
a západy Měsíce.
j) Znamení vztažená k objevování se hvězd, planet, větrů a snad i
komet.
3. tabulka chybí.
Světská a božská souhvězdí
Souhvězdí definovaná od nejstarších dob až k období 1. tisíciletí
př. n. l. lze rozdělit do dvou základních kategorií:
Světská souhvězdí
Souhvězdí představovala různé světské motivy, nejčastěji zemědělské a
zvířecí. Zemědělská souhvězdí sloužila pro odměřování pěstebních či
chovných kalendářů. Můžeme zde zařadit Pastýře (Orion), Hůl (Vozka),
Pluh (Trojúhelník), Pole (čtverec Pegase), Bránu (zemědělské nářadí,
část bývalé Lodi Argo) a Jho (Pastýř). V pásu zvířetníku to byla
souhvězdí Námezdník (Beran), Brázda (Panna) a Váhy.
Cirkumpolární souhvězdí se pro
kalendářní zemědělské účely nehodila. Jsou stále viditelná,
nezapadají ani nevycházejí. V okolí nebeského pólu byla dvě
souhvězdí Vozu -- MAR.GID.DA (Vůz, Ninlil, náš Velký vůz resp. souhvězdí
Velké medvědice) a MAR.GID.DA.AN.NA (Nebeský vůz, Damkianna, náš malý
vůz resp. Malá medvědice). Oba Vozy obíhaly pozpátku kolem
souhvězdí či hvězdy Držící jho.
Držící jho[ch]
MU.BU.KESH.DA ( zvané též Velký nebeský
Anu, část našeho Draka či přímo hvězda α Draconis, Thuban)
svítilo blízko nebeského pólu. Toto
pojmenování mohlo mít své kořeny již ve 3. tis. př. n. l., tehdy
byl nebeský pól nejblíže Thubanu.[i]
Na tabulce MUL.APIN nalezneme i
hvězdu IBILA.E.MAH - Hvězda stojící na svém laně/smyčce
či Dědic posvátného chrámu. Jedná se o naši Polárku
(Severku) označující dnes severní nebeský pól. Pojmenování
hvězdy ukazuje, že babylonští hvězdáři si byli vědomi posunu
nebeského pólu od Thubanu směrem k Polárce - Dědici posvátného chrámu. |
|
Obr. Cesta severního nebeského pólu[10] |
Náboženské motivy
Některá souhvězdí nesla dva názvy, jeden světský a druhý alternativní
náboženský ( MAR.GID.DA - Vůz / bohyně Ninlil,
IBILA.E.MAH - Hvězda stojící na svém
laně / Dědic posvátného chrámu (boha Anua), UZ - Koza / bohyně
Gula. Další souhvězdí byla známa jen jako zosobnění božstev a měla
někdy dokonce tvar postav (Eru, Zababa, Ninmah atd.).
Mezopotamská souhvězdí dnes
Ze souhvězdí staré Mezopotámie ležících
mimo pás zvířetníku se jich v naší tradici dochovalo jen velmi málo.
Spojitost mezi SIPA.ZI.AN.NA (Nebeský pastýř) a Orionem či
mezi SHU.GI (Starý muž) a Perseem může být náhodná
vzhledem k jejich přirozenému tvaru lidských postav. Také spojitost mezi
souhvězdím Vlka a babylonským UR.IDIM (Divoký pes) může
být náhodná, na obloze bylo mnoho souhvězdí vztahovaných k psu.
Souhvězdí ležící v pásu zvířetníku však
silně ovlivnila následné kultury včetně té naší.
Předchozí článek -
Starověké hvězdářství -
Mezopotámie III.
|
[a] |
K simulaci hvězdné oblohy byl použit program
Stellarium 0.10.2.
|
[b] |
Kultury Babylonie: - starobabylonské období (>1830 př. n. l.)
- Kassité (>1530 př. n. l.)
- střední Babylonie (>1125 př. n. l.)
- Asýrie (>729 př. n. l.)
- novobabylonské období (Chaldejci) (>612 př. n. l.)
- Persie (>539 př. n. l.)
|
[c] |
Nejstarší egyptský kalendář byl měsíční,
založen na lunárních cyklech. Začal být používán ještě před
obdobím Staré říše. Kalendář se však rozcházel se Sluncem a bylo
nutné jej opravovat (jeden solární rok netvoří 12 lunárních
cyklů ale zhruba 12,4). K synchronizaci lunárního kalendáře se
solárním rokem začal být používán heliakický východ Síria. Pokud
byl východ Síria pozorován během posledních jedenácti dní
lunárního kalendáře, přidali kněží další měsíc.
Kalendářní rok zřejmě začínal prvým novoluním po
heliakickém východu Síria. Z měsíčního kalendáře se tedy stal
kalendář sothický. |
[d] |
"Hvězdami" zde rozumíme hvězdy, souhvězdí i
planety. |
[e] |
Kalendář vytvořil Pinches podle různých zlomků
z Britského muzea. Reprodukci zveřejnil
Albert Schott. [4] [5]
Dnes jsou známy 3 verze kalendářů, které se však téměř
neliší:
1. novodobá rekonstrukce, formát kruhu, autor Pinches. - "Astroláb P"
2. text Berlínský, formát tabulky, nejstarší (1100 př. n. l.), zpracoval
E.Weidner resp. O.Schroeder- "Astroláb B"
3. text Bruselský, formát tabulky, zpracoval H.Zimmern - "Astroláb
Z" |
[f] |
Hlídka byl časový úsek, kterým se rozděloval
den. Den byl rozdělen na 3 hlídky a rovněž noc na 3 hlídky. Tak,
jak se měnila délka dne a noci se samozřejmě měnily i délky
hlídek. Bylo tedy nutné vědět, kolik vody dát do vodních hodin,
aby odpočítávaly správné trvání hlídky.
Čísla na planisféře označovala denní hlídky (vnější kruh s
čísly v rozsahu 2 až 4) či jejich poloviny (střední kruh) a
čtvrtiny (vnitřní kruh). Jedna hlídka tedy mohla být rozdělena
na své čtvrtiny. Tedy den měl 12 čtvrtin hlídky (3 * 4) a stejně
tak noc. Dělení dne a noci na 12 úseků se dochovalo až do
dnešních dní, naše hodina má však po celý rok stejné trvání.
Babylonská hlídka resp. čtvrtina hlídky měla ve dne jiné trvání
než v noci a během roku se prodlužovala či zkracovala. Viz také
Slunce - den, týden a
světové strany. "Astroláb P" vychází z předpokladu, že
poměr mezi nejdelším dnem a nejkratší nocí je 2:1 resp. 4:2.
Později začal být používán přesnější poměr 3:2. |
[g] |
Nebukadnesar I. je někdy mylně ztotožňován s
biblickým Nebukadnesarem (Nebukadnesar II), který odvedl
Izraelity do babylonského exilu. |
[h] |
To neznamená, že dříve cirkumpolární souhvězdí
nikoho nezajímala. Domníváme se, že tomu bylo naopak a že tato
souhvězdí (např. náš Velký vůz) lidé rozeznávali již od nepaměti.
Souhvězdí však nemohla sloužit ke kalendářním účelům, byla na
obloze stále všem na očích a nebylo tedy třeba je nějak
zaznamenávat. Mohla sloužit např. pro určování času během noci. |
[ch] |
Souhvězdí Jha (angl. Yoke) byla na
obloze dvě. Jedno Jho (SHU.PA) představovalo část našeho
souhvězdí Pastýře. Další Držící Jho (angl. Hitched Yoke)
bylo částí našeho souhvězdí Draka. |
[i] |
Thuban
(α Draconis)
byl hvězdou nejbližší severnímu nebeskému pólu v rozmezí let 3942
až 1793 př. n. l. Pak se nejbližší hvězdou stala slabě viditelná
Kappa Draconis. Thuban byl nejblíže pólu r. 2787
př. n. l.
Thuban byl považován za hvězdu nebeského pólu zhruba do r. 1900
př. n. l. Pak jeho funkci převzal lépe viditelný Kochab (β UMi)
a sousední Pherkad. Thuban znamená arabsky Drak. Dnes označuje
severní nebeský pól hvězda Severka (Polárka, α UMi) |
|
[1] |
Hruška, Matouš, Prosecký,
Součková. Mýty staré Mezopotámie:
Sumerská, akkadská a chetitská literatura na
klínopisných tabulkách.Odeon. Praha
1977
Epos o stvoření - překlad Jiří Prosecký. |
[2] |
Rogers John. Origins of the
ancient constellations: I. The Mesopotamian traditions. British
Astronomical Association. 108. 1998. |
[3] |
Hartner Willy. The Earliest
History of the Constellations in the near East and the Motif of
the Lion-Bull Combat. Journal of Near Eastern Studies, Vol.
24, No. 1/2. 1965. The University of Chicago Press Stable. |
[4] |
Van der Waerden. Babylonian
Astronomy II: The Thirty-Six Stars. Journal of Near Eastern Studies,
Vol. 8. 1949. The University of Chicago Press Stable. |
[5] |
Thompson Gary D. Astronomical Artifacts and Portraits,
etc. E: Late Mesopotamian Constellations, 7: Babylonian
star calendars. Studies of Occidental
Constellations and Star Names to the Classical Period: An
Annotated Bibliography.
[citováno 15.03.2010]
<
http://members.westnet.com.au/Gary-David-Thompson/page11-7.html
> |
[6] |
King. Budge. Cuneiform Texts
from Babylonian Tablets in the British Museum. Part XXXIII.
1912. Plate 12. |
[7] |
Kolev Rumen. The most ancient layer of
astronomical data in the Babylonian Astrolabe dated to 5,500 BC.
[citováno 15.03.2010]
<
http://cura.free.fr/09-10/912rumen.html > |
[8] |
Rosen R. M., Robson Eleanor.
Time and Temporality in the Ancient World. University of
pennsylvania museum of Archaeology and Antropology. |
[9] |
Hunger. Pingree. MUL.APIN: An
astronomical compendium in cuneiform. Archiv fur
Orientforschung, Supplement 24. 1989 |
[10] |
Přispěvatelé Wikipedie, Polárka,
Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2009, Datum poslední revize
25. 12. 2009, 14:23 UTC, [citováno 16. 04. 2010] <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Polárka&oldid=4745669>
|
[11] |
Enúma Eliš - Epos o stvoření
světa. Mýty a skutečnost. Suspectus.com [online]. 2006 [cit.
2021-11-13]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2007040019 |
|
|