|
Praha - posvátná architektura. Kříž kostelů v Praze (II.)
Románské rotundy a slunovratové linie
Lidé orientovali své stavby podle nebes již od nepaměti.
Snažili se o harmonii mezi světem pozemským a nadzemským, posilovali řád
proti chaosu a zároveň získávali praktickou možnost měření času. V
Evropě to byli již staří Etruskové, naši moudří předchůdci, kteří svá
města vytyčovali z imaginárního středu křížem orientovaným podle pohybu
nebeských těles. Římané po nich tyto principy převzali a po nich další a
další. Praha je příkladem takového kultovního členění prostoru včetně
obzorového kalendáře.
Psali jsme o pěti kostelních věžích na Novém Městě pražském,
které nechal vystavět Karel IV.
tak, aby vytvářely kříž. Všechny věže byly ve svých vyšších patrech osmiboké. Středem
kříže je věž kostela svatého Apolináře, stojícího na návrší. Speciální
kříže na vrcholcích všech pěti osmibokých věží tak vytvářely v prostoru
pyramidu - čtyři rohy s pátým, vyvýšeným, tyčícím se uprostřed.[1]
[a] |
|
Obr. Praha - Nové město - pět kostelů rozmístěných ve tvaru
kříže.[1] |
V Praze lze najít i další příklady posvátné
geometrie, kdy stavby byly umísťovány v krajině tak, aby ji posvěcovaly.
Vyberme stavby pocházející z dob mnohem starších, než byla éra Karla IV. Jde o
románské rotundy, vytvářející opět kříž. Podstatné zde však nebylo
prostorové umístění vrcholků staveb s kovovými kříži ale astrální zaměření rotund vůči
Slunci.
Románské rotundy - kříž
Pět rotund z románské éry tvoří kříž. Délka obou ramen
je zhruba stejná - 2.4 km. Rotundy byly
postaveny v 10. a 11. století.
Obr.
Praha - pět románských rotund vytváří kříž.[b]
|
Rotunda je typ stavby na kruhovém půdorysu typický pro
předrománský a románský sloh, tedy období raného středověku (9. až 11.
století). Jde o nejstarší dochované křesťanské stavby (kostely) na našem území.
Rotundy mají loď o kruhovém půdorysu doplněnou na východní straně o
apsidu (půlkruhový nebo podkovovitý výklenek, v němž je umístěn
oltář). Apsida je zaklenuta konchou, klenbou tvaru čtvrtiny koule.
Rotundy mohou mít i více apsid. Rotunda bývá zaklenuta kupolí. Vnitřní
prostor zpravidla osvětlují malá, polokruhově ukončená románská okénka a
také válcový nástavec procházející střechou a opatřený
podvojnými románskými okénky, tzv. lucerna.
Pět pražských rotund bylo postaveno tak, že tvoří kříž o
délce ramen zhruba 2,4 km. Středem kříže je rotunda Nalezení svatého
kříže. Jedno rameno bylo vytyčeno rotundou sv. Víta (nyní
součást katedrály sv. Víta) a sv. Longina. Druhé rameno
tvořila rotunda sv. Klimenta (zbořena, nyní kostel) a sv. Filipa a Jakuba
(zbořena).
Rotunda Nalezení svatého Kříže
Souřadnice 50°4′58,19″ s. š., 14°24′53,05″ v. d.
Románská rotunda Nalezení svatého Kříže, tradičně nazývaná také
kostel
svatého Kříže Menšího (pro odlišení od kostela svatého Kříže
Většího v zaniklém cyriátském klášteře). Její vznik je kladen do doby po roce 1125.
Podle legendy stojí rotunda na místě rybníka.[3]
Rotunda se vyznačuje zvlášť dokonalou stavební technikou.
Rotunda sv. Kříže je ve středu tzv. kříže raně
středověkých kostelů, který vznikne propojením katedrály sv.
Víta s rotundou sv. Longina a kostela sv. Klimenta s dnes již
zaniklým kostelem sv. Filipa a Jakuba na Smíchově.[3] |
|
Obr. Rotunda Nalezení sv. kříže.[3] |
Rotunda svatého Víta
Souřadnice 50°5′27″ s. š., 14°24′2″ v. d.
Rotunda svatého Víta je zaniklý kostel Pražského hradu,
předchůdce dnešní katedrály sv. Víta. Rotunda byla založena
knížetem Václavem kolem roku 930. Byla postavena u posvátného
pahorku Žiži a kamenného knížecího stolce (nastolovacího trůnu).[2]
Dnes se nad místem někdejší jižní apsidy rotundy s hrobem
svatého Václava nachází svatováclavská kaple. Rotunda byla
zbořena při stavbě baziliky probíhající od roku 1060. Zvláštní
pieta byla věnována hrobu sv. Václava v jižní apsidě rotundy,
který zůstal zachován na původním místě. Také jižní stěna
apsidy byla začleněna do jižní boční lodi baziliky. I za Karla
IV. byla sv. Václavovi věnována největší pozornost a nad hrobem,
původně v malé apsidě rotundy, zbudována nejhonosnější a
nejvýznamnější kaple katedrály.[4] |
|
Obr. Rotunda sv. Víta (černě) na pozadí pozdější
románské baziliky (červeně)a dnešní katedrály (modře).[4] |
Sledování slunovratu
Postavíme-li se o letním slunovratu do portálu
staroměstské mostecké věže zasvěcené sv. Vítovi na Karlově mostě (rovněž
zasvěceném sv. Vítovi), spatříme zapadat Slunce do míst, kde stojí oltář
s ostatky sv. Víta. Častým atributem soch sv. Víta bývá zlatá sluneční koule.[12]
Spojnice katedrály sv. Víta se Staroměstskou mosteckou neleží přímo na
slunovratové linii. Slunce nad oltářem sv. Víta můžeme pozorovat proto,
že v daném okamžiku již stojí výše nad obzorem.
Blíže slunovratové linii stojí jiná mostecká věž - Malostranská. Ta leží
přímo na spojnici bývalé rotundy sv. Víta, rotundy sv. Kříže a rotundy
sv. Longina.
Rotunda svatého Longina (sv. Štěpána)
Souřadnice 50°4′35,5″ s. š., 14°25′32,29″ v. d.
Rotunda svatého Longina (původně svatého Štěpána)
byla postavena na počátku 12. století a nejprve byla
zasvěcena sv. Štěpánovi, kdy sloužila také jako farní kostelík
osady Rybníček, která se v těchto místech rozvíjela od 10.
století. Ulice, na které dnes rotunda stojí, se jmenuje Na
Rybníčku. Po založení Nového Města pražského Karlem IV. v
polovině 14. století byl v těsné blízkosti rotundy vybudován
nový kostel sv. Štěpána a rotunda byla přesvěcena na počest sv.
Longina.[5]
Štíhlá rotunda sv. Longina bývá spojována také s jednou pražskou
astronomickou zajímavostí. Její spojnice s rotundou sv. Kříže na
Starém Městě, s Malostranskou mosteckou věží a s chrámem sv.
Víta ukazuje azimut letního a zimního slunovratu platný
pro 11. a 12. století.
Osada Rybníček je zmiňována již v 10. století. Nacházely se zde posvátné prameny.[9] |
|
Obr. Rotunda sv. Longina.[5] |
Kostel svatého Klimenta
Souřadnice 50°5′31″ s. š., 14°25′44″ v. d.
Kostel svatého Klimenta na Novém Městě je gotický kostel,
který se nachází v Klimentské ulici v lokalitě zvané Poříčí. Své
zasvěcení získal díky uloženým ostatkům papeže sv. Klimenta,
které byly do českých zemí přineseny Konstantinem a Metodějem.
Ve sklepení dnešního kostela byly nalezeny základy původně
půlválcové apsidy, nadzemní zdivo bylo pravděpodobně opukové.
Předrománský kostel vznikl v místě brodu přes Vltavu již koncem
10. století. Pak zde stávaly postupně dva románské kostely. Ten
starší zanikl na přelomu 11. a 12. století, koncem 12. století
byl nahrazen novým románským kostelem, který sloužil až do
přelomu 14. a 15. století. Nahrazen byl kostelem, který zde
stojí po různých úpravách dodnes.[6]
|
|
Obr. Kostel sv. Klimenta.[6] |
Kostel svatého Filipa a Jakuba
Souřadnice 50°4′35″ s. š., 14°24′18″ v. d.
Kostel svatého Filipa a Jakuba v Praze na Smíchově stával do
roku 1891 na dnešním Arbesově náměstí. Původně románský kostel
prošel gotickou a barokní přestavbou. Byl zbořen v roce 1891 i
přes protesty veřejnosti. Při vyklízení kostela se udála řada
událostí, vysvětlovaných jako zásah shůry. Zbytky základového
zdiva, skryté pod navážkou, byly v roce 2003 prohlášeny za
kulturní památku.[7]
Románský kostelík sv. Jakuba v Zahradách či na Újezdě,
sestávající z polokruhové apsidy a čtverhranné lodi, zde stával
zřejmě již na počátku 13. století, resp. již ve 12. století,
někdy je zmiňován i původ v 11. století. Na místě, kde kostelík stával, je v dlažbě vyznačen kříž. Pod
kostelíkem se údajně nacházely rozlehlé podzemní prostory.[8] |
|
Obr. Kostel ze zadní strany, s románskou polokruhovou
apsidou (akvarel z roku 1891).[7] |
Rotundy, voda a podzemí
Výše uvedené rotundy mají jednu věc společnou. Stály u
vody - blízko řeky, pramene či přímo na místě bývalého rybníka.
Rotunda Nalezení svatého Kříže byla postavena
podle legendy přímo na místě rybníka. Pokud tomu tak skutečně bylo, lze
si položit otázku, proč musela být rotunda postavena zrovna zde, kde
založení stavby bylo jistě složitým úkolem.
Rotunda svatého Víta byla postavena vysoko na
skalnaté vyvýšenině nad řekou, na posvátném pahorku Žiži. Blízko ní
vyvěral silný vodní pramen, Svatováclavská studánka. Od ní protékal
potůček roklí směrem k dnešnímu Valdštejnskému náměstí.[2]
Rotunda svatého Longina (původně svatého Štěpána)
stála v osadě zvané Rybníček, tedy jistě v blízkosti
vody.
Rotunda v místě dnešního kostela svatého Klimenta vznikla v
místě brodu přes Vltavu. Poslední rotunda stála v místě dnes již
zbořeného kostela svatého Filipa a Jakuba. Zde nemáme informací o
žádném vodním zdroji, lze jej však předpokládat (vzniklo zde náměstí,
kde vždy bývaly studny). Nacházely se zde podle legend rozlehlé podzemní
prostory. Rotundy a Slunce
Rozmístění románských rotund na půdorysu kříže může být samo o sobě
pouhou náhodou. Vždyť v Praze stálo i několik dalších rotund. Také
spojení s vodou a podzemními prostory může být náhodné. Stavby ve
středověku vyrůstaly zejména tam, kde byl v blízkosti nějaký zdroj vody.
Geolog, astrolog a publicista Milan Špůrek ale upozornil na vztah
zmiňovaných románských rotund ke slunovratové linii.[9]
Z posvátného místa Žiži na Pražském hradě bylo kdysi možné sledovat
východ slunce během zimního slunovratu nad osadou Rybníček. Během
letního slunovratu byl vidět naopak západ slunce nad vrcholkem Žiži.
Mnohé odpovídá tomu, že i proto zde byly postupně postaveny rotundy. A
svědčí o tom i jejich názvy.Již jsme zmínili všeobecně známý jev, kdy lze při letním slunovratu
sledovat ze Staroměstské mostecké věže západ Slunce nad Pražským hradem.
Azimutu slunovratu platného pro raný středověk se ale více
blíží spojnice rotundy sv. Longina, rotundy sv. Kříže,
Malostranských mosteckých věží a chrámu sv. Víta.[f] |
|
Obr. Slunovrat nad katedrálou lze sledovat od
Staroměstské mostecké věže. [14]
Jde o
západ Slunce při letním slunovratu. Slunce nejprve projde velkou
jižní věží katedrály (pod ní je pochován sv. Václav), pak označí
východní věž (zde spočívají ostatky sv. Vojtěcha) a zapadne v
místech uložení ostatků sv. Víta. |
Obr.
Praha - spojnice rotundy sv. Víta, Malostranských mosteckých
věží, rotundy sv. Kříže a rotundy sv. Longina se blíží
slunovratové linii dané západem Slunce při letním slunovratu
a východem Slunce při zimním slunovratu.
|
Pokud bychom sledovali z Pražského hradu směr Malostranské mostecké
věže, rotunda sv. Kříže a rotunda sv. Longina (dnes jsou však skryty
zástavbou), mířil by náš pohled k horizontu do míst východu Slunce při zimním
slunovratu. V opačném směru pak na horizontu leží místo západu slunečního
kotouče při letním slunovratu. Tyto směry určují jednu ze dvou
slunovratových linií.
Slunovratové linie
Člověk již odpradávna dělil rok na čtyři období, ohraničené jarní a
podzimní rovnodenností a letním a zimním slunovratem. Byly to klíčové
mezníky roku a lidé z mnoha důvodů potřebovali vědět, kdy tato období
rovnodenností a slunovratů nastávají. Jedním ze způsobů alespoň
přibližného určení období slunovratu a rovnodennosti bylo sledování míst
východů či západů Slunce nad horizontem. Zvláště zajímavé bylo sledování
slunovratů, kdy se pomalé posouvání míst východů či západů slunečního
kotouče nad horizontem jakoby zastavilo ve své extrémní pozici. Několik
dnů po sobě vycházelo Slunce na obzoru téměř na stejném místě. Při
letním slunovratu byl nejdelší den, při zimním zase nejkratší. Při
letním slunovratu vycházelo a zapadalo Slunce nejseverněji (a mělo na
obloze nejdelší dráhu), při zimním slunovratu zase nejjižněji (s
nejkratší dráhou po obzoru). Tyto mezní, slunovratové pozice Slunce nad
obzorem lidé často fixovali nějakou významnou dominantou
na obzoru. Pokud se Slunce blížilo této určené pozici, znamenalo to
příchod slunovratu.
Pokud lidé z určitého stanoveného místa pozorovali Slunce vycházející či
zapadající v době slunovratu, hleděli v tom okamžiku směrem po
slunovratové linii. Slunovratová linie byla určena pozorovatelským
místem a určitým bodem na horizontu, kde bylo lze hledat sluneční
vycházející či zapadající kotouč při slunovratu. Z jednoho
pozorovatelského místa tak mohly být určeny čtyři slunovratové linie,
mířící směrem ke slunečnímu kotouči:
- vycházejícímu při letním slunovratu
- vycházejícímu při zimním slunovratu
- zapadajícímu při letním slunovratu
- zapadajícímu při zimním slunovratu
Tyto linie tak vytvářely kříž, kdy ale ramena na sebe nebyla kolmá.
Pražské slunovratové linie
Určit přesně azimut slunovratové linie v dané lokalitě není jednoduché.
Jde o to stanovit bod na obzoru, kde z daného místa uvidíme při
slunovratu vycházet či zapadat Slunce. Pak je třeba bod zaměřit - určit
jeho topografický azimut.[d]
Pro Prahu nám teoreticky vychází
azimut zimní slunovratové linie při východu Slunce zhruba 127°až 129°
(při ideálních pozorovacích podmínkách a nízkém horizontu). V
tomto směru bychom měli vidět vycházet sluneční kotouč při zimním
slunovratu. Přesně opačný směr ukazuje na západ Slunce při letním
slunovratu. Letní slunovratový západ by tedy měl mít azimut 307°až 309°.[c]
Azimut východu Slunce při letním slunovratu nám vychází přibližně 51°až
53°. Zimní slunovratový východ by měl azimut 231°až 233°.
Spojnice rotundy sv. Víta a rotundy sv. Longina má azimut 132°.
Spojnice bývalého kostela sv. Filipa a Jakuba a kostela sv. Klimenta má
azimut 47°.
Obr.
Praha - pět románských rotund vytváří kříž. Červeně jsou
označeny spojnice krajních rotund (i s hodnotou azimutu).
Žlutě jsou uvedeny přibližné azimuty východů a západů Slunce
při slunovratech.
|
Kříž románských rotund byl orientován téměř v souladu se slunovratovými
liniemi. Teoretický rozdíl činí dle našich propočtů 3°až
5°. Při skutečném pozorování v terénu se ale rozdíl může zmenšit.
Azimut, na kterém můžeme spatřit vycházející Slunce, ovlivňuje řada
faktorů včetně výšky
horizontu. Lze tedy říci, že pokud bychom stáli
v centru kříže u rotundy sv. Kříže, pak směr k bývalé rotundě na
Pražském hradě ukazuje západ Slunce při letním slunovratu. Opačný směr k
rotundě sv. Longina ukazuje místo, kde bude Slunce vycházet při zimním
slunovratu.
Linie k bývalé rotundě sv. Klimenta ukazuje k východu Slunce
za letního slunovratu. Opačný směr míří přes bývalou rotundu sv. Filipa
a Jakuba k západu Slunce při zimním slunovratu.
Rozdíly v azimutech staveb a azimutech slunovratů jsou zanedbatelné.
Věděli lidé ve středověku o slunovratové orientaci rotund? Nasvědčovala
by tomu jména svatých, kterým byly kostely zasvěceny:
rotunda |
jméno |
datum svátku |
slunovraty či
rovnodennosti v roce 1100 |
sv. Víta |
Vít |
15. 6. |
letní slunovrat
15. 6. 1100 |
sv. Longina (původně sv. Štěpána) |
Štěpán |
26. 12. |
zimní slunovrat
15. 12. 1100 |
sv. Filipa a Jakuba |
Filip a Jakub |
Filipojakubská noc
30. 4. |
jarní rovnodennost
14. 3. 1100 |
sv. Klimenta |
Kliment |
23. 11. |
podzimní rovnodennost
16. 9. 1100 |
Svátky svatých dobře korespondují s dobou slunovratů. U rovnodenností
odpovídají jména svatých alespoň ročnímu období (Filip a Jakub - jaro,
Kliment - podzim).
M. Špůrek upozorňuje ve svém díle Praga mysteriosa, že na
slunovratových liniích leží kromě výše uvedených románských rotund také další
významné středověké stavby - kostely sv. Martin (Řepy), P. Marie, sv.
Štěpán a Šebestián (Dolní Liboc), sv. Matěj (Šárka), sv. Petr a Pavel
(Bohnice), sv. Jan Křtitel (Chabry), sv. Pankrác, sv. Markéta (Břevnov),
sv. Václav (Prosek), sv. Maří Magdalena (Přední Kopanina).[9]
Dnes již zástavba v okolí našich pěti rotund a kostelů neumožňuje pohled
k horizontu. Pouze z okolí Pražského hradu lze spatřit východní obzor. Pokud bychom se tedy zadívali někde z blízkosti
Svatováclavské kaple Svatovítské katedrály směrem dolů k rotundě sv. Kříže a
přes ni ke vzdálenější rotundě sv.
Longina, hleděli bychom do míst na horizontu, kde vychází Slunce o zimním
slunovratu. Tímto směrem zároveň leží Jeruzalém (azimut 132°). Podle některých badatelů
i to bylo záměrem, vždyť Karel IV. plánoval vytvořit v Praze nové Svaté
město.Základní osa Prahy
To, že by jedno rameno kříže (spojnice rotundy sv. Víta, rotundy sv.
Kříže a rotundy sv. Longina) bylo nasměrováno záměrně k Jeruzalému, je
jen stěží uvěřitelné. M. Špůrek udává jiné a racionálnější vysvětlení
vzniku této linie.[9]
Z kultovní vyvýšeniny zvané "Žiži" v místě dnešního západního
ukončení katedrály sv. Víta bylo kdysi vidět ke kultovnímu okrsku osady
Rybníček. Tam vyvěraly posvátné prameny. To, že ve směru pramenů
vycházelo nad obzorem Slunce při zimním slunovratu, nepovažovali naši
vzdálení předkové za náhodu ale potvrzení, že se jedná o posvátnou
linii.
|
|
Obr. Spojnice Prahy s Jeruzalémem má azimut 132°. Stejný
azimut má spojnice rotundy sv. Víta, rotundy sv. Kříže a rotundy
sv. Longina. Jedno rameno kříže tedy opravdu míří do Jeruzaléma,
města božího hrobu.[h]
Podle Pražských pověstí a legend Josefa
Svátka z r. 1883 nechal rotundu Sv. Kříže postavit kupec, který
byl při křížové výpravě uvězněn v křesťanské kapli ve Svaté zemi
a slíbil, že - vrátí-li se - nechá vystavět obdobnou kapli v
Praze.
Je rovněž zajímavé, že sv. Štěpán i sv. Longinus byli umučeni v
Jeruzalémě.[17] |
M. Špůrek tuto linii označuje za základní osu (cardo) pražského
prostoru: "Geneticky se tato linie postupně vyvinula z původně
slunovratové přímky, spojující kultovní okrsek osady Rybníček (u sv.
Štěpána) s kultovní vyvýšeninou zvanou "Žiži" v místě dnešního západního
ukončení katedrály sv. Víta. Druhé rameno, mající význam osy decumanus,
spojuje přes rotundu sv. Kříže v románské době založené kostely sv.
Klimenta (v Klimentské ulici) a sv. Filipa a Jakuba na Smíchově, který
stál v areálu dnešního Arbesova náměstí a v roce 1891 zanikl."[9]
[g]
Azimut osy cardo odhaduje M. Špůrek na 135°.[9]
str. 30
Dodejme, že posvátné místo zření na vrchu Žiži leželo přesně v
místech, kde je dnes do betonového lože vetknut žulový obelisk,
zaslepující
toto posvátné zřídlo. Spojnice mrákotínského obelisku s dnešní rotundou
sv. Longina (a posvátnými prameny, dnes již rovněž zaslepenými, které
pravděpodobně vyvěraly v blízkosti pozdější rotundy) má azimut 129,7°. To je již téměř
přesný azimut východu zimního slunovratového Slunce.
Ať už výchozím bodem bylo přímo posvátné panovnické zřídlo na skalnatém
výčnělku vrchu Žiži či místo poblíž, kde byla později postavena rotunda
sv. Václava, jednalo se o významnou kultovní pozorovatelnu. Odtud
byl v období zimního slunovratu pozorován sluneční kotouč vycházející
nad obzorem. Východ Slunce při zimním slunovratu patřil odpradávna k
nejvýznamnějším okamžikům roku. Ve směru této slunovratové linie ležely
posvátné prameny (pozdější lokalita Rybníček), rovněž významné obřadní
místo. Později zde byla postavena rotunda sv. Longina (původně sv.
Štěpána). Mezi rotundou sv. Václava a sv. Štěpána byla postavena rotunda
sv. Kříže. Nemohla ležet přesně uprostřed vzhledem k blízkosti řeky
Vltavy. Od ní pak byly vytyčeny směry k dalším rotundám. Na severu
směrem k východu Slunce při letním slunovratu byla postavena u brodu
přes Vltavu rotunda sv. Klimenta. Na opačné straně pak rotunda sv.
Filipa a Jakuba. Je pravděpodobné, že před výstavbou rotund zde již po
dlouhá staletí existovala kultovní místa zasvěcená Slunci.
Praha zasvěcená Slunci
Základní osa Prahy směřuje z Pražského hradu k východu Slunce při
zimním slunovratu. V opačném směru ukazuje k západu Slunce při
slunovratu letním. Pokud kdysi lidé stáli u posvátných pramenů (později
osada Rybníček a dnes rotunda sv. Longina), mohli při letním
slunovratu sledovat Slunce zapadající přímo nad posvátným vrcholkem Žiži, dnes Pražským
hradem.
Letní slunovrat byl spojován se Svantovítem a později i svatým Vítem.
Svantovít byl často zobrazován se čtyřmi tvářemi obrácenými do čtyř
směrů, což mohlo ukazovat na
čtyři významné milníky roku spojené se Sluncem - dva slunovraty a dvě rovnodennosti.
Uctívání sv. Víta začal u nás podle legend prosazovat kníže
Václav, patron českého národa. Svatý Vít se měl stát symbolickým
nástupcem pohanského boha Svantovíta, který ale byl v našich krajích
uctíván místy ještě v době Karla IV. Václav nechal na vrchu Žiži
vybudovat kolem roku 930 knížecí kostel - dnes známý jako rotunda sv.
Víta. Rotunda byla ve své době nejvýznamnějším českým kostelem a stala
se centrem celé české církve a státu. Dnes se nad místem někdejší jižní
apsidy rotundy s hrobem svatého Václava nachází svatováclavská kaple. A
právě odtud či od blízkého posvátného zřídla byla kdysi dávno
orientována hlavní slunovratová linie. Praha je tak dodnes spojena
katedrálou svatého Víta i slunovratovými liniemi s pradávnou úctou ke
Slunci. |
|
Obr. Čtyřhlavý idol nalezený v polském Wolinu je
považován za zpodobnění slovanského Svantovíta. Na obrázku
novodobá kopie původního idolu.[16]
Je možné, že podobný symbol Svantovíta stával
kdysi dávno na místě dnešní rotundy sv. Kříže, aby každá z jeho
čtyř tváří hleděla k obzoru do míst, kde při slunovratech
vychází či zapadá Slunce. |
Pokračování
Karlův most a slunovrat
|
[a] |
Dalším příkladem mohou být Opatovice - kostely
sv. Vojtěcha, sv. Lazara, sv. Michala a sv. Petra a Pavla. |
[b] |
Použit systém Google Earth Pro verze 7.3.2.5776.
Zeměpisné souřadnice jsou uvedeny níže v článku. |
[c] |
Použit Archeogon A°zor - výpočet azimutů
východů Slunce pro potřeby archeoastronomie:
http://zhola.com/vychodySlunce/minfr.php Počítáno pro rok
1000 n. l. V té době byl azimut posunut asi o půl stupně vůči
dnešnímu azimutu (o půl stupně větší, než dnes). Rozmezí hodnot azimutu je dáno i tím, zda uvažujeme
polohu Slunce při prvním paprsku, středu nebo celém slunečním
kotouči nad obzorem. Důležitá je i výška a konfigurace
horizontu. Čím vyšší je horizont, tím později můžeme spatřit
vycházející Slunce. |
[d] |
Topografický azimut je úhel, který ve vodorovné
rovině svírá určitý směr se směrem severním. Úhel se měří po
směru pohybu hodinových ručiček, měří se ve stupních (0°–360°).
Sever má azimut 0°, východ 90°, jih 180° a západ 270°. |
[e] |
Použit výpočet azimutu dle zeměpisných
souřadnic rotund:
http://zimandl-j.wz.cz/programky/azimut/ |
[f] |
Malostranské mostecké věže jsou dvě stylově
odlišné nestejně vysoké pražské věže, propojené branou, tvořící
vstup z Karlova mostu na Malou Stranu na královské cestě na
počátku Mostecké ulice. Nižší z obou věží se také nazývá
Juditina věž, protože byla součástí Juditina mostu, předchůdce
dnešního mostu Karlova. |
[g] |
Římané nazývali hlavní osu města cardo.
Často byla orientována poledníkovým směrem. Kolmice k ní se
nazývala decumanus. |
[h] |
Azimut od původní rotundy sv. Víta k rotundě
Anastasis (zmrtvýchvstání) v Chrámu Božího hrobu v Jeruzalémě
činí 131,839°. Rotunda Anastasis byla postavena v r. 335 na hoře
Kalvárie (Golgota) na místě ukřižování Ježíše Krista.[17] |
|
[1] |
Kříž kostelů v Praze (I.): Nové Město pražské.
Mýty a skutečnost [online]. 2013 [cit. 2019-09-29]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2013020001 |
[2] |
Kamenný sloup v srdci Prahy. Mýty a skutečnost
[online]. 2013 [cit. 2019-09-29]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2013030002 |
[3] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Rotunda
svatého Kříže Menšího [online]. c2019 [citováno 28. 09. 2019].
Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Rotunda_svat%C3%A9ho_K%C5%99%C3%AD%C5%BEe_Men%C5%A1%C3%ADho&oldid=17537353> |
[4] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Rotunda
svatého Víta [online]. c2019 [citováno 28. 09. 2019]. Dostupný z
WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Rotunda_svat%C3%A9ho_V%C3%ADta&oldid=17571467> |
[5] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Rotunda
svatého Longina [online]. c2018 [citováno 28. 09. 2019].
Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Rotunda_svat%C3%A9ho_Longina&oldid=16551856> |
[6] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Kostel
svatého Klimenta (Nové Město) [online]. c2018 [citováno 28. 09.
2019]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Kostel_svat%C3%A9ho_Klimenta_(Nov%C3%A9_M%C4%9Bsto)&oldid=16149350> |
[7] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Kostel
svatého Filipa a Jakuba (Arbesovo náměstí) [online]. c2019
[citováno 29. 09. 2019]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Kostel_svat%C3%A9ho_Filipa_a_Jakuba_(Arbesovo_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD)&oldid=17081407> |
[8] |
Kostelík sv. Filipa a Jakuba (Arbesovo nám.).
Klub přátel starého Smíchova [online]. 2007 [cit. 2019-09-29].
Dostupné z:
http://www.starysmichov.cz/view.php?cisloclanku=2007110006
|
[9] |
Špůrek, Milan. Praga mysteriosa: tajemství
pražského slunovratu. Ilustroval Josef ŠVASTAL. Praha: Eminent,
1996. ISBN 80-85876-06-x. Zkráceno viz také:
https://www.baraka.cz/Baraka/Baraka_0.pdf |
[10] |
Nápady a hypotézy: Pražský hrad. Zhola.com
[online]. [cit. 2019-09-28]. Dostupné z:
http://zhola.com/praha/cz.php?st=hypot%E9zy
|
[11] |
Cílek, Václav. Čáry na těle bohyně. Ekolist.cz
[online]. [cit. 2019-09-28]. Dostupné z:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/eseje/cary-na-tele-bohyne
|
[12] |
Cílek, Václav. Krajinou živého prostoru: Archiv
článků z let 1990–1995. Souvislosti.cz [online]. [cit.
2019-09-28]. Dostupné z:
http://souvislosti.cz/archiv/cilek4-93.htm
|
[13] |
Starověká astronomie: slánská radnice | číslo 8
| srpen 2007 [online]. Jaroslav Trnka, Městská hvězdárna Slaný
[cit. 2019-09-28]. Dostupné z:
http://www.meuslany.cz/assets/File.ashx?id_org=14936&id_dokumenty=45354
|
[14] |
21. června nastane letní slunovrat. Astro.cz
[online]. 2019 [cit. 2019-10-06]. Dostupné z:
https://www.astro.cz/clanky/ukazy/21-cervna-nastane-letni-slunovrat.html
|
[15] |
Kamenný sloup v srdci Prahy. Mýty a skutečnost
[online]. 2013 [cit. 2019-10-07]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2013030002 |
[16] |
Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Svantovít
[online]. c2019 [citováno 12. 10. 2019]. Dostupný z WWW: <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Svantov%C3%ADt&oldid=17626903> |
[17] |
Nápady a hypotézy.
Pražský hrad [online]. [cit. 2019-12-29]. Dostupné z:
http://zhola.com/praha/cz.php?st=hypot%E9zy |
|
|