Mýty a skutečnost - Antikrist (III.) - Faust a antikrist
Mýty a skutečnost - Antikrist (III)Faust - zrození antikrista
Od dob osvícenectví začal být Faust nahlížen shovívavěji, jako
svobodomyslný intelektuál, vědec či umělec překračující společenské a
náboženské meze. Velká literatura ve Faustovi zobrazovala moderního
génia, odpoutávajícího se od tradičních norem. Dnes je Faust všeobecně
znám nejspíše jako člověk, který toužil po poznání a uznání tak silně,
že zaprodal i svou duši, čehož později litoval. Historie mýtuPrastaré legendy o zkaženém člověku, který prodal svou duši ďáblu,
začaly být spojovány s postavou Fausta od 16. století. Tehdy se stal v
Německu známým Johann Georg Faust (asi 1480–1540), potulný alchymista,
astrolog a mág. Již krátce po jeho smrti kolovaly zvěsti o spolčení
Fausta s ďáblem a hrozném konci. Ty daly vznik mnoha faustovským
příběhům, které se brzy rozšířily po Evropě. Mezi motivy, které se opakovaly v různých
zpracováních, patřila Faustova touha po vědění a moci, pakt s ďáblem i erotická dobrodružství.[1] [2]
[18] Podle řady prastarých příběhů se občas v lidské společnosti znenadání objevil jedinec obdařený mimořádnými nástroji, schopnostmi a znalostmi. Ohromil své okolí, vykonal tu dobré, tu zlé skutky a pak náhle beze stopy zmizel. Lidé hledali vysvětlení a nakonec se spokojili s myšlenkou, že se jednalo o někoho, komu pomáhaly nečisté síly a nakonec si jej vzaly s sebou. To byl prapůvodní zdroj příběhů o Faustovi. Někdy je za Faustova předchůdce prohlašován Šimon Mág. Faust je skutečně spjat i s dobou Ježíše Krista, ovšem zcela jinak, než postavou Šimona Mága. Simon Magus byl zřejmě Ježíšův druh a šířil shodné učení, nepřáteli byl však později pomluven a vykreslen jako Ježíšův oponent.[c] Ten, kdo se staví proti Ježíši, křesťanům i lidstvu jako celku byl a je nazýván antikristem. A právě původ a působení antikristů je důležitým motivem uchovávaným ve faustovském mýtu. O smlouvě člověka s ďáblem za účelem získání
vlastního prospěchu se píše již v legendě o životě svatého Basila
Velikého, arcibiskupa ze 4. století. Senátor Proterius z byzantské
Césareje chtěl svou dceru zaslíbit Bohu. Senátorův sluha toužil získat
lásku této dívky a uzavřel smlouvu s ďáblem. Ve smlouvě se zavázal, že
zapře Krista, opustí křesťanství a vydá se zlu. Později však poznal
svou chybu a o pomoc se obrátil na arcibiskupa Basila.[17]
Člověk, upisující se pro získání vlastního prospěchu ďáblovi, tedy
Faustův předchůdce, se v tomto vyprávění stává antikristem -
zapíračem Krista.
Faustovství a antikristovství je propojeno, o čemž svědčí nejen věroučná pojednání z počátků křesťanství ale zejména řada pozdějších příběhů, ve kterých od 16. století vystupuje již postava jménem Faust. V nich se Faust ve své pýše a aroganci chce rovnat stvořiteli či spasiteli, vládnout nadpozemskými silami nad lidmi a ještě se k tomu dobře bavit. Žádá o pomoc síly zla, popírá víru v Krista, stává se příčinou utrpení mnoha lidí a svým počínáním vědomě či mimoděk připravuje cestu ďáblu, odpůrci člověka. Stává se antikristem. Antikrist ve středověkém faustovského mýtuV 16. století existoval latinský rukopis
neznámého duchovního. Z něj bylo r. 1587 odvozeno prvé tištěné dílo
Historia o D. Johannu Faustovi, tzv. Faustbuch. Jan
Faust je zde popsán jako ztřeštěný, nadutý lehkomyslník toužící po
absolutní svobodě. Po svém strýci, zámožném měšťanu, zdědil velký
majetek. Studoval teologii, svých znalostí Písma však zneužíval již na
škole. Znalosti teologie, astrologie a lékařství
ani bohaté dědictví mu však nestačily. Prospěch hodlal získat čarodějnictvím a spojenectvím s ďáblem.
Slíbil, že bude zapírat křesťanskou víru a stane se nepřítelem všech křesťanů.
Krví podepsal smlouvu s trváním 24 let. A tak mu kromě lidského služebníka
Krištofa Vagnera začal sloužit a pomáhat i kníže temnot. Faustovi zakázal
manželství, zato mu nabídl kteroukoliv ženu si usmyslí. Aby Fausta
odvrátil od dalšího studia Písma, sám ďábel se přeměnil v ženu a obcoval
s ním. Faust prožil mnohá dobrodružství. Z povozu v povětří mu
byla ukazována města a kontinenty. Navštívil řadu míst včetně papežského
paláce, byl hostem panovníků a získal poklady světa. Provozoval kouzla a jeho
představení, kdy nechal z děr ve stolech téci víno, jakoby
napodobovalo Ježíšův první zázrak přeměny vody ve víno. Pro potěchu si
nechal přivést i krásnou Helenu.
Kniha Faustbuch se stala zdrojem široké západoevropské literární tradice. Rychle se šířilo mnoho příběhů o studovaném Faustovi, který z povýšenosti a touhy po moci, poznání a požitcích přivolal ďábla a přijal jeho pomoc. Pro Fausta v nich nebylo vysvobození, odvrátil se od Boha a byl jednoznačně zatracen.
Přichází Dobrý a Zlý anděl, Faust se rozhoduje přiklonit na stranu zla,
pokračovat ve studiu magie, rychle získat bohatství, pocty a všemožná tajemství.
Hmotným požitkům dá přednost před duchovním a upíše se krví. Začíná mu sloužit
ďáblův Mefisto. Faustovi je slíbeno 24 let ve světských rozkoších, kdy mu zlo
bude pomáhat, jeho sokové hynout jeho druhové prospívat. Mefisto zajistí Faustovi i ženu, aby uspokojovala
jeho chlípnosti. Dle dohody nesmí Faust vyslovit jméno Boží, musí se zříci Písma a
plně se přiklonit na stranu zla. Je mu dopřáno putování světem, neviditelný se
účastní papežské hostiny, je pozván na královský dvůr. Jeho jméno je při jednom
dobrodružství zkomoleno na Fous.[ch] Kaje se, ale
vzápětí opět upisuje zlu. Získává za
milenku krásnou Helenu. Ke konci se začíná Faust bát o svou duši, prosí Boha za odpuštění, ďáblové
ho však odvádějí:
Významný faustovský text Johann Faust
sepsal roku
1775 Paul Weidmann. Faust je vzdělancem, překračujícím již
přežitá církevní omezení a morálku. Mefisto se stává spíše Faustovým partnerem při jejich diskuzích. Faust je označován za
znaveného otroka chtíče, který před studiem a poznáním dává přednost
rozkoším života. Považuje se za příliš velikého a vznešeného aby
jej mohla zasytit pozemská nicota. Je přesvědčen, že jen on ví, jak
konat dobro a pomáhat ostatním. Chce konat dobro, ale přináší zlo. Těm,
kterým se rozhodl pomoci, je nejvíce ublíženo.
V příběhu vystupuje řada dalších postav, majících ve faustovském mýtu důležité místo - Markétka, Helena, Mefistofeles či Wagner. Markétka je Faustovu milenkou, nevinnou a svedenou. Helena představuje sexuální ideál ženské krásy. Mefistofeles je jedním z ďáblů - popírač, kritik a materialista. Wagner slouží jako Faustův fámul - pomocník a poskok. Faust a Mefisto bývají někdy považováni
za dvě stránky jedné lidské bytosti, které se stavějí proti
sobě.[7] Muž a ďábel
však stěží vytvoří jednu lidskou bytost, celého člověka tvoří dle
gnostické tradice muž a žena. Goethův
Faust nepoznal ženu jemu souzenou a vnitřní prázdnota jej svedla na špatnou
cestu. Otevřenou Faustovu ránu zaplnil Mefistův vliv.
Goethe zachycuje příchod doby neuznávající žádné meze. Faust se stává mocným a bohatým a chce pro svou velikost uskutečňovat velkorysé plány. Vše racionálně řídí z jediného centra, vše přímočaře plánuje a nechává jednotně a uspořádaně provádět ve jménu všeobecného blaha. Nedbá na duši přírody ani na svobodnou vůli jednotlivců. Je přesvědčen, že on jediný ví, co všem prospěje a bezohledně jde za svými "humanitárními" cíli. Buduje s pomocí bezohlednosti a špinavou práci pro něj vykonává Mefisto. Faust získává moc, slaví snadné triumfy, protože používá zla jako svého nástroje. Zlo však nelze využít a odhodit, zlo se stává součástí Faustova díla a jeho samého.[12]
Faustovo dílo je postaveno na spěchu, v němž lidi pohání strach, že budou v honbě za majetkem, slávou či požitky předstiženi. Ve skutečnosti je dílem ďábelským. Faust chtěl vyhrát sázku, kterou dal na samém začátku - že se nikdy nezastaví, aby prodlel v okamžiku uspokojení. Sázku vyhrál, nezastavil se ani na chvíli ve své honbě za úspěchem, nakonec se však stal obětí své výhry. Pokusil se jako antikrist zbudovat systém, ve kterém si člověk nedovolí pozastavit se, procítit krásu božího stvoření, zažít jednotu s Bohem. [12]
Ch. D. Grabbe vydal r. 1829 tragédii Don Juan a Faust. Spojuje dva západoevropské mýty - faustovský a juanovský. Faust touží po poznání, uvědomuje si však nemožnost absolutního vědění, i když se cítí být někým zcela výjimečným. Přivolá ďábla - černého rytíře a upíše se krví. Chce rozluštit podstatu světa a lidí, zároveň však touží po klidu a štěstí. O duši se zde již nehovoří. Faust prahne po všem, co nemá hranice. Zem je mu malá a ani říše duchů mu už nestačí. Ďábel naopak vidí trvání a sílu v omezeních. Faust opouští svou umírající ženu, z jejíchž slz získává čarovný nápoj pro plnění svých přání. V hádce si přeje smrt dívky Anny, do které se zamiloval. Stále cítí zbytečnost svého života a nakonec se odevzdá ďáblovi. V pekle skončí i Juan. Oba si byli podobni svým pocitem nadřazenosti a výjimečnosti, snahou překračovat zákony a omezení. Oba byli znuděni a unaveni životem. Juan si však život užíval, Faust si užít života nedokázal. Fernando Pessoa napsal v období 1908 -1934 fragmentární dílo Faust. Faust je ovládán abstraktním rozumem bez schopnosti milovat. Pociťuje trýznivý pocit prázdna z marnosti nalézt podstatu světa, tajemství Všehomíra. Cítí se jako vyhnanec ztracený v labyrintu sebe sama. Nenávidí lidi a přeje jim smrt, nenávidí celý svět a přestává věřit v Boha. Faust potkává Starce a žádá po něm lék na život. Stařec odmítá a Faust ho zabíjí. Stále cítí nekonečné prázdno. Dosáhl nejvyššího vědění, ale to mu přináší jen beznaděj. Označuje se za černého Krista - toho, kdo nevěří a nemiluje. Přesně tak bychom mohli ve zkratce označit opak věřícího a milujícího Krista, tedy antikrista. Ruské kultuře byla postava Fausta dlouho cizí. V pozdějších příbězích byl faustovský archetyp často spojován s typem zbytečného člověka a mnohdy trpěl duševní nemocí (Raskolnikov, Ivan Karamazov nebo Mistr). Nejznámější ruské dílo Mistr a Markétka napsal v období 1928 - 1940 Michail Bulgakov. Román je situován do sovětské Moskvy. Básník Ivan Bezprizorný zpochybňuje existenci Krista, Boha i ďábla. S ďáblem se však osobně setkává - v postavě profesora černé magie Wolanda. Ten svými kousky dovádí básníka až k šílenství. Ivan se setkává s neznámým vzdělancem - Mistrem, který sepsal román z doby ukřižování Ježíše. Mistra bezvýhradně miluje vdaná Markétka. Ivan, Mistr a Markétka se dělí o některé faustovské aspekty. Učený Mistr je zklamán světem, cítí lhostejnost. Markétka se pro lásku k Mistrovi spolčí s ďáblem. Ďábel všem třem pomáhá a vypadá zdánlivě jako největší dobrodinec. Mistr a Markétka jsou nakonec potrestáni věčným klidem, je jim zapovězen odchod ke Kristovi do říše světla.
Jedinečnou faustovskou postavu Foustku[g] přivedl na scénu Václav Havel
ve své hře Pokoušení. Havel se začal zaobírat faustovským
tématem již nejpozději od r. 1977. Text však sepsal až v roce 1985 a to
během několika dní, což bylo pro něj zcela netypické (svá dramata často
přepisoval).
Nejvyšší dobro vidí Foustka ve vlastní existenci, jen na něm mu
záleží a jen ze strachu o sebe sahá k nástrojům temna. Marní i jedinou
šanci zachránit se skrze lásku k Markétce. Není schopen se zbavit vlastní pýchy a
sobeckosti, cítí se stále obětí nějakým skrytých sil. Je však jen
prázdným moralistou, vydávajícím banální prohlášení, manifesty, výzvy a
obžaloby. I ve svém posledním povrchním odkazu světu obviňuje nějakou
blíže neurčenou netolerantní moc. Až do konce svých dní se cítí nevinnou
obětí, obviňuje všechny kolem a ztrácí duši, lásku i jméno.[13]
Faustovské a antikristovské postavy nalezneme v řadě příběhů od počátků křesťanství až k dnešním dním. Vytvářejí překvapující kontinuitu v popisu člověka, který pro své potěšení, moc, majetek, proslulost či vědění uzavřel smlouvu se zlem. Touto spoluprací s temnými silami poškodil nejen svou duši, ale oslabil celé lidstvo.
Faust - antikristBylo již napsáno mnoho proroctví a varování před antikristy. Zřídka však nalezneme vysvětlení původu antikrista. Rodí se již člověk jako antikrist? Nebo se stává antikristem až vlastní vůlí či okolnostmi? Odpověď lze hledat ve faustovském mýtu. Ve dvou evangeliích (Lukáš 4, Matouš 4) nalezneme zmínku o pokoušení Ježíše ďáblem. Ďábel nabízí Ježíši moc a slávu mnoha království země, pokud se mu bude klanět. Bible, Lukáš 4:1-8, CEP[21]
Kristus ďáblovu nabídku odmítnul. Faust ďáblovu nabídku přijal a stal se antikristem. Aby temné síly sloužily Faustovi, musí se zříci Boha, odvrátit od víry, svátosti manželské, všeho posvátného a posvěceného. Faust uzavírá vědomě smlouvu s ďáblem ve snaze získat osobní prospěch na úkor ostatních. Služby a statky poskytované ďáblem jsou ovšem jen plytkým, falešným pozlátkem, jarmarečními kejklemi.[13] Tím, že Faust získává za pomoci zla vše, nač si vzpomene, ztrácí vlastně vše podstatné a je mu na zemi uzavřeno vše, co je skutečně hodnotné, důležité a opravdové. Pokud Faust buduje své dílo, číhá v základech zlo a zmar člověku. Faust se spolčením s ďáblem odvrací z cesty Kristovy, staví se proti Kristovi, stává se antikristem. Antikristem se stává člověk z vlastního rozhodnutí, často pro svůj osobní krátkodobý prospěch. Faust zaprodává sám sebe, zháší v sobě světlo lidství, zavrhuje boží dar, aby získal pro sebe almužnu.[d] Faust uzavírá dohodu s ďáblem, odpůrcem člověka. Činí to vědomě za příslib krátkodobé moci, požitků a vědění. Jedná se o dobrovolné a svobodné rozhodnutí člověka, i když může být činěno v duševní krizi, ve stavu nespokojenosti se světem a vlastním životem. Antikrist se z člověka stává jeho svobodným rozhodnutím vejít do spolku s ďáblem. Zdeněk Neubauer píše: Faustovský mýtus hovoří o
tom, že poznání a učenost mohou vést k záhubě; jako by symbolizoval osud
novověké vědy. Ta se také zřekla Boha a duše, vyloučila je ze svého
snažení a svých úvah. Za to se jí otevřel celý svět - poznatelným a
dosažitelným se stalo téměř cokoliv. Místo vědění však věda pouze
nashromáždila poznatky; v jejich záplavě se člověk utápí vlastní
nevědomostí. A možnosti, které věda nabídla, jsou provázeny jak
zhoubností, tak plochou a mělkou kuriózností. Věda neodpověděla na
základní otázky smyslu lidského života, ani neposkytla lidstvu radost a
štěstí... faustovský mýtus zjevil smysl vědecké epochy předem -
prorocky, varovně.[13] 1. Faustovský adept se rodí jako mimořádně nadaný člověk. Do vínku je mu dáno velké charisma, umění zaujmout a oslovovat druhé. Bývá obdarován vysokým intelektem, silou a mocí rychle získat, po čem touží. Příběhy popisují neúspěšné snahy Faustových žáků a pomocníků rovněž uzavřít obdobnou smlouvu s ďáblem, který je však odmítá. Odtud je zřejmé, že ďábel uzavírá dohodu jen s lidmi, kteří jsou něčím výjimeční. Jen z nemnohých se tedy může stát antikrist, i když faustovské střípky v sobě jistě nosí mnoho z nás. 2. Většina příběhů se shoduje v materiální hojnosti Faustova dospívání. Je mu umožněno studium, což v dřívějších dobách bylo významné privilegium bohatších. Zároveň však může procházet citovým strádáním a pak se z něj stává citově omezený člověk.[h] Postupně v něm roste sebestřednost, sobeckost s pocitem nadřazenosti nad všemi ostatními, neovladatelná touha po moci, uznání a požitcích. Faust studuje náboženské spisy, stává se doktorem teologie, pokora a respekt k božímu stvoření mu ale zůstávají cizí. Znalosti sbírá jen pro naplnění svého ega. Není stále spokojen, je znuděn, naplněn skepsí a ve svém velikášství vidí všude kolem jen malost a marnost. Staví se často proti společnosti hnán touhou po revoltě. Ničí ho nezřízená touha po moci, majetku a slávě. 3. Faust prožívá duchovní krizi, je rozhodnut udělat vše, co rychle změní jeho život. Nechce dále čekat, jít klopotnou cestou postupného zdolávání překážek, odříkání a zdokonalování sebe samého. Cítí se být již nyní dokonalým, leč nedoceněným. Křesťanská cesta lásky, soucítění, skromnosti a oběti je Faustovi zcela cizí. Musí okamžitě získat moc, peníze, požitky či slávu dílem, kterým ohromí svět, aby ukázal svou vlastní velikost. Faust tedy přivolává temné síly nebo si ho samy nalézají. Uzavírá smlouvu či sázku se silami temna na dobu 24 let. 4. Faustovi začínají sloužit temné síly. Prožívá
všemožné radovánky, hýření a slasti nevázaného života, cestuje
světem, poznává různá bezobsažná tajemství, získává povrchní vědění
bez cíle a smyslu. Dosahuje rychle
společenského vlivu, věhlasu, moci a majetku. Předvádí lidem vesměs laciné a
kýčovité triky ale vytváří i velká díla, ve kterých
je však skryto zlo. Jeho cílem původně nebylo škodit člověku, pozbyl
však citu, odpovědnosti a míry. Faust neváhá pro své kratochvíle i velkolepé
projekty pro blaho lidstva nařizovat, ovládat, stavět a bořit.
Cítí se rozhodovat o tom, co je dobré a co zlé. Ve jménu dobra je
schopen prostřednictvím temných služebníků provést cokoliv a nevidí,
kolik lidí kolem sebe činí nešťastnými. Stal se z něj
antikrist, který svou snahou konat dobro za pomoci zla připravuje cestu
Antikristu. 5. Faust dosáhl snad všeho, na co kdy pomyslil. Temné síly mu pomáhaly plnit jeho rozmary i velkolepé plány. Stále se však cítí vyprahlý, nenaplněný a nespokojený, už dávno ztratil světlo ve své duši. Pro své kratochvíle i megalomanské projekty učinil nešťastnými své blízké, zničil životy mnoha ostatních lidí nebo je oblouznil a svedl na temnou cestu. Ti poslední v něm vidí velikána a dobrodince lidstva. Zlo, které je skryto v jeho díle, se začne plně projevovat až po vypršení smlouvy. Některé staré příběhy udávají 24 let služby. Pak přichází konec Faustovy vlády a vše, co získal nečistými silami, je mu rychle odňato. Ztrácí prestiž, moc, majetek a rychle degraduje i jeho fyzické tělo. Přichází smrt a zatracení. Jeho člověčenství propadlo ďáblu v neprospěch lidstva. Faust - antikrist přivedl lidstvo o krůček blíže k jeho zkáze a pootevřel o něco více bránu dalším antikristům. Na svět tak mohou přicházet další Faustové. Pokračování - Faust a antikrist - jejich vývoj a proměny v čase.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|