Proroctví z Fatimy (II.) - Tři tajemství
Mýty a skutečnost - Proroctví z Fátimy (II.)Proroctví z Fátimy - Tři tajemství
To, co se událo ve Fátimě, nemá v moderních
dějinách obdoby. Fátimská zjevení a poselství jsou považována nade
všechna ostatní, od sepsání posledních biblických textů až po současnost. Proroctví
z Fátimy jsou stavěna přímo vedle proroctví biblických a je jim dávána
podstatně větší autorita, než dalším zjevením veřejným či osobním.[a]
K nejdiskutovanějším proroctvím patří tzv. Tři fatimská tajemství. V průběhu 20. století se proroctví obsažená v prvém a druhém tajemství skutečně vyplnila. Stručně shrňme oficiální popis událostí. Oficiální verze13. 7. 1917 - Tři děti se již po několikáté
setkávají s Paní z Fátimy, je jim sděleno Poselství z Fatimy.
Později dvě děti umírají a třetí (Lucia) odchází do kláštera. Teprve v r.
1941 sestra Lucia ve svých vzpomínkách uvádí popis událostí ze dne
13. 7. Poselství rozděluje na tři části - Tři tajemství fatimská a
sděluje prvá dvě tajemství.
První a druhá část ,tajemství’... se týká především úděsného vidění pekla, úcty k Neposkvrněnému Srdci P. Marie, druhé světové války a pak předpovědí nesmírných škod, které Rusko způsobí lidstvu svým odpadem od křesťanské víry a přilnutím ke komunistickému totalitarismu.[1] V prvých dnech roku 1944 zapisuje sestra Lucia třetí tajemství. Text ukládá
do obálky a předává svému zpovědníkovi.
Ve třetím tajemství je tedy popisována vize, ve které paní z Fátimy
zadržuje trestající plameny andělova meče. Anděl vyzývá k pokání.
Je zde biskup v bílém, snad Svatý otec. Věřící vystupují na horu k dřevěnému kříži.
Svatý otec je zde zabit vojáky a poté i všichni ostatní. Kardinálové T. Bertone a A. Sodano[h] identifikovali vizi třetího fatimského tajemství s atentátem na Jana Pavla II. Sodano k třetímu tajemství uvedl: ... chápání tohoto textu nemůže mít jiný charakter než symbolický. Fatimské zjevení ... líčí nesmírné utrpení svědků víry posledního století druhého tisíciletí. ... ,bíle oblečený biskup’, který se modlí za všechny věřící, je papež. Také on, když s námahou kráčí ke kříži mezi mrtvolami umučených neplatí (biskupů, kněží, řeholníků, řeholnic a četných laiků), padá jako mrtvý k zemi, zasažen výstřely... I když události, ke kterým se vztahuje třetí část fatimského ,tajemství’, už – jak se zdá – patří minulosti, má volání Panny Marie po obrácení a pokání pronesené na začátku dvacátého století i dnes svou aktuálnost a naléhavost... Fatimské tajemství tedy patří minulosti, týkalo se 20. století a bylo
završeno nezdařeným atentátem na papeže. Máme 21. století, vše bylo již
zveřejněno a fatimské události můžeme považovat za uzavřené, pohádky je
konec. Základní nesrovnalostiTi, kteří se vážněji zajímají o třetí proroctví, si brzy po jeho zveřejnění v r. 2000 všimli řady nesrovnalostí: Atentát na papeže?Vize třetího tajemství (smrt Svatého otce) má velice málo
společného s atentátem na Jana Pavla II. Sama sestra Lucie píše rok po atentátu (12. 5. 1982): ...Třetí částí tajemství je symbolické zjevení... A konstatujeme-li, že se toto proroctví ještě zcela nenaplnilo, vidíme, že k němu postupně rychlými kroky směřujeme, pokud neopustíme cestu hříchu, nenávisti, pomsty, nespravedlnosti vznikající porušováním lidských práv, cestu nemravnosti, násilí atd. Potvrzuje tedy, že proroctví se dosud nenaplnilo. Jan Pavel II. připisoval svou záchranu ochraně Panny z Fatimy, nikdy však netvrdil, že byl pokus o atentát předpovězen ve třetím tajemství. Vatikán a ani sestra Lucia nikdy oficiálně neidentifikovali ve třetím tajemství atentát na Jana Pavla II. Pouze někteří kardinálové vzbudili tento dojem.[3] Vše vypadá, jakoby se někteří lidé snažili využít okolností kolem nezdařeného atentátu, spojit jej násilně se třetím tajemstvím a pak prohlásit, že vše z proroctví se již událo a celé Fatimské tajemství může být uzavřeno. Cíl je zřejmý - umlčet snahy o zveřejnění celého proroctví z Fátimy. Podle A. Socciho [3] byl atentát předpovězen nikoliv ve Fátimě, ale již dříve v La Salettě (1846).[i] Třetí tajemství ve své vizi biskupa umírajícího jako mučedník, se může týkat někoho, kdo bude v úřadu po Janu Pavlu II. Pokud by skutečně třetí tajemství varovalo pouze před atentátem na Jana Pavla II., proč bylo zveřejněno až po 18 letech po pokusu o atentát? Měl Vatikán právo zadržovat i po roce 1960 třetí tajemství? Komu bylo tajemství určeno?Často se předpokládá, že třetí fatimské tajemství bylo určeno k rukám papeže, který jediný měl právo rozhodnout o jeho zveřejnění. Sestra Lucia však tajemství předala biskupovi Leira a patriarchovi Lisabonu. Nabídla biskupovi přečtení tajemství, ten odmítl. Zavázala jej alespoň slibem, aby svět seznámil s tajemstvím při její smrti nebo v r. 1960. Tajemství tedy bylo určeno všem lidem, nikoliv jen Vatikánu či papeži a podle přání paní z Fatimy mělo být zveřejněno nejpozději roku 1960![k] Před uplynutí lhůty ke zveřejnění třetího tajemství si jeho znění vyžádalo
Svaté officium (v r. 1957) spolu s ostatními texty Lucie. Proč převzal
tajemství Vatikán a proč jej odmítl po roce 1960 zveřejnit? Obsah třetího tajemstvíMnohé, co o třetím tajemství sdělil již dříve Vatikán, vůbec neodpovídá tomu, co bylo v roce 2000 publikováno a samozřejmě ani atentátu na papeže. Již dříve bylo naznačováno, že třetí tajemství obsahuje proroctví o velké krizi víry v katolické církvi. Připomeňme některá prohlášení o tajemství z Fátimy: Jezuita Joseph Schweigl z pověření papeže Pia XII. se vyptává sestry Lucie na třetí tajemství (1952). Později odpovídá na dotaz otce Michela:[3] Nemohu odhalit nic z toho, co jsem se dověděl ve Fatimě ohledně třetího tajemství, ale mohu říci, že má dvě části: jedna se týká papeže. Druhá, logicky – přestože nesmím nic říci – musí být pokračování vět: V Portugalsku se vždy zachová dogma víry (…). Sestra Lucia (1957) varuje a naznačuje obsah třetího tajemství: ... nebeský trest se blíží …Nemohu uvádět další detaily, protože jsou pod tajemstvím. Podle vůle Nejsvětější Panny náleží pouze papeži a biskupovi Fatimy, aby je znali, ale oni tím nechtějí být ovlivněni. Je to třetí část poselství Naší Paní... mnohé národy zmizí z povrchu země... Rusko bude zvoleným nástrojem Božím k potrestání celého světa, pokud dříve nedosáhneme obrácení tohoto nešťastného národa... ďábel je připraven začít rozhodující boj proti Svaté Panně. A ďábel ví, co nejvíc uráží Boha a co mu v krátkém čase zajistí největší počet duší. Takže ďábel dělá vše pro to, aby získal nejlepší z duší zasvěcených Bohu, protože ví, že tímto způsobem duše věřících, ponechané bez vedení, snáze padnou do jeho rukou. To, co nejvíce uráží zvláště Neposkvrněné Srdce Panny Marie, je zkáza duší kněží a řeholníků. Ďábel ví, že každý řeholník či kněz, který se zpronevěří svému vznešenému povolání, strhne s sebou do pekla mnoho duší... neočekávejme nějaký apel k pokání od Svatého otce, od našeho biskupa či od řeholních kongregací. Ne! Náš Pán velmi často využil těchto prostředků a svět si jich vůbec nevšímal. A právě proto je nyní nezbytné, aby každý z nás začal s duchovní obnovou sebe sama. Každý z nás má povinnost zachránit nejen sám sebe, ale také všechny duše, které Bůh poslal na naši cestu. Otče, Nejsvětější Panna ... řekla, že ďábel je připraven začít rozhodující boj proti Panně. A rozhodující boj je konečný střet, z něhož jedna strana vyjde vítězná a druhá poražená. ...Bůh se rozhodl dát světu poslední dva prostředky proti zlu, a to je růženec a úcta k Mariinu Neposkvrněnému Srdci. Ratzinger (1984): ... jde o radikální výzvu k obrácení, o vážnost doby, o nebezpečí, která tísní víru, život křesťanů a tím i celý svět. A pak jde také o důležitost posledních věcí. Když to tedy – alespoň prozatím – není publikováno, pak proto, aby se tím zabránilo zaměňování religiózního proroctví s chtivostí senzací. Avšak obsah tohoto třetího tajemství odpovídá tomu, co je ohlášeno v Písmu a co bylo potvrzeno i ostatními mariánskými zjeveními včetně již známých poselství v samotné Fatimě. Obrácení a pokání jsou zásadními podmínkami spásy. Fatimský biskup Alberto Cosme do Amaral (1984): Kardinál Oddi hovořil se
sestrou Lucií (1985) a odtud vyvodil, že třetí tajemství předpovídá něco
vážného, čeho se církev dopustí nedobrovolně, a že díky chybným
interpretacím nyní prožívá těžké chvíle. V r. 1990 doplnil o
třetím tajemství, že ...podle mne je zde víceméně napsáno, že v r.
1960 papež svolá koncil, z něhož navzdory očekáváním nepřímo vzejde
mnoho těžkostí pro církev.[3] Otec Joacquin Alonso, který ve Fatimě působil 16 let jako oficiální
archivář a vedl se setrou Lucií mnoho rozhovorů:[2]
[3]
Fatimský biskup Alberto Cosme do Amaral (1984):[c]
Jan Pavel II. v r.1994 vzpomíná na atentát: Když mne na náměstí Sv. Petra zasáhl projektil atentátníka, nevěnoval jsem zpočátku pozornost skutečnosti, že k tomu došlo právě o výročí dne, kdy se Panna Maria zjevila třem dětem v portugalské Fatimě a sdělila jim slova, která jako by se s koncem století blížila svému naplnění. Papež zde tedy sděluje, že třetí tajemství sestává ze slov Paní z Fatimy (a nikoliv jen vize biskupa v bílém) a že svými slovy sdělila proroctví, které se teprve blíží naplnění.[3] Kardinál Mario Luigi Ciappi, papežův teolog (1995):[d] Sestra Lucia napsala 12. 5. 1982:[1]
Třetí část tajemství se vztahuje ke slovům Naší Paní: Jestliže
ne, (Rusko) rozšíří své bludy do světa a podnítí války a pronásledování
církve. Dobří lidé budou mučeni a Svatý otec bude muset mnoho trpět,
mnohé národy budou zničeny (13. 7. 1917). Třetí částí tajemství je
symbolické zjevení, které se vztahuje na tuto část poselství... Z výše uvedených příkladů plyne, že zveřejněná vize sestry Lucie nemůže být tím třetím tajemstvím, o kterém se v náznacích zmiňovala řada církevních otců, biskupů, kardinálů i papežů. Kolik částí tajemství a různých proroctví z Fátimy vlastně existuje? Chybějící komentář Paní z FátimyV rámci prvého a druhého tajemství měly tři děti nejprve vidění. Poté jim Paní z Fátimy vysvětlila důvod a smysl tohoto vidění, jak později popsala sestra Lucia:
V rámci třetího tajemství Lucia popisuje vidění anděla s plamenným mečem a smrt věřících v čele s biskupem v bílém, který předtím prošel polorozbořeným městem. Chybí zde však jakékoliv vysvětlení, proč zde stojí trestající anděl s plamenným mečem, proč bylo město rozbořeno, proč leží všude kolem mrtví a proč je nakonec usmrcen i biskup/papež se svým doprovodem. Není jasné, proč takový trest přichází a zda se mu můžeme nějak vyhnout. Očekávali bychom, že i zde Paní z Fátimy vysvětlila Lucii toto zjevení. Žádné vysvětlení vize však v publikovaném třetím tajemství nenacházíme. Lucia k fatimskému tajemství poskytla rozhovor otci Jongenovi:[e] Ke třetímu tajemství však nebyla zveřejněna žádná slova přesně v tom pořadí, jak byla vyřčena. Je zde jen popis vize (zjevení) sestry Lucie. Nejsou vysvětlující slova Paní z Fatimy stále utajována? V roce 1952 se jezuita J. Schweigl (z pověření papeže Pia XII.) ptal sestry Lucie na třetí tajemství. Později sdělil, že tajemství sestává ze dvou částí. Prvá část se týká papeže, druhá je pokračováním již zveřejněných slov V Portugalsku se po všechen čas uchová dogma víry... Kde lze tuto větu o Portugalsku nalézt? Skrytu pod čarou! Vatikán zveřejnil všechna tři fatimská tajemství poprvé 26. 6. 2000 prostřednictvím Kongregace pro nauku víry. V díle Fatimské poselství[1] se tak mohla veřejnost konečně seznámit se třemi tajemstvími. A zde, u prvé a druhé části poselství, je v poznámce pod čarou uvedeno:[b] V citované ,čtvrté vzpomínce’ sestra Lucie připojuje: „V Portugalsku se po všechen čas uchová dogma víry, atd.“ Publikována je i originální věta psaná sestrou Lucií:
Možná právě za těmito slovy, místo etc. , původně následoval komentář k třetímu fatimskému tajemství, který pro veřejnost stále tajemstvím zůstává. Otázkou zůstává, proč Vatikán zveřejnil proroctví ze třetí vzpomínky (pouze s výše uvedenou neúplnou poznámkou) a neuvedl kompletnější proroctví z poslední, čtvrté vzpomínky Lucie, které končí slovy:[ch] [3]
J. Ratzinger ve svém komentáři ke zveřejnění fatimském tajemství
v r. 2000 píše:
Nedošlo k odhalení žádného velkého tajemství; opona nad
budoucností se neotevřela...Tak, jak jsou jednotlivé události představeny, už minulosti
patří. Kdo očekával vzrušující apokalyptická zjevení o konci
světa nebo o směru dějin, zůstal nutně zklamán...[1] Třetí tajemství nenavazuje na předchozíPodle oficiální verze tedy za slovy prvého a druhého tajemství pokračuje popis vize anděla s mečem a zabití svatého otce (tajemství třetí a poslední): Prvé a druhé tajemství
Stále však něco chybí a nesouhlasí. Text třetího tajemství nenavazuje na text prvých dvou tajemství. Pasáž se slovy Paní z Fatimy přechází přímo ke slovům sestry Lucie, popisu vize anděla s mečem - bez jakékoliv návaznosti. Texty původně zřejmě spojovala další slova Paní, která však byla zamlčena a místo nich se zde objevuje jen skromné a tajemné etc. (atd.). Janova Apokalypsa, evangeliaSestra Lucia při dotazu na obsah třetího tajemství odpověděla: Stojí to v evangeliu a v Apokalypse. Přečtěte si to! V Janově Apokalypse (Zjevení) určila kapitoly VIII. a XIII. Také kardinál Ratzinger potvrdil v r. 1984 spojitost třetího tajemství s biblickým Zjevením. Osmá kapitola Janovy Apokalypsy (Zjevení) se týká pohrom, které postihnou zemi. Třináctá kapitola popisuje působení draka a šelmy, které se všichni klaněli. Mnozí zde vidí předpověď nebezpečí Antikristovy globální nadvlády nad světem. I v evangeliích nalezneme proroctví po posledních dnech a příchodu Antikrista (viz Antikrist, člověk hříchu). Ve zveřejněné vizi však lze jen stěží hledat uvedené paralely. Chybí tedy nějaký další text? Byla snad zatajena slova Paní z Fatimy, která varují před příchodem Antikrista a začátkem apokalypsy? 25 nebo 62 řádků ?
Další nesrovnalostiTřetí tajemství bylo r. 1957 předáno Svatému officiu a uloženo ve vatikánském archivu. Zároveň však byla obálka s textem třetího tajemství prostřednictvím Kongregace pro nauku víry předána přímo papeži a uložena v jeho apartmá. Vatikánské dokumenty tvrdí, že Pavel VI. četl poprvé fatimské
tajemství 27. 6. 1963 ale i 27. 3. 1965. Jan Pavel II. četl poprvé fatimské
tajemství ihned po svém zvolení v r. 1978 ale i po pokusu o atentát v r.
1981. Četli tedy papežové dva různé texty? Je doloženo, že Jan XXIII. přečetl fatimské tajemství a ihned mu porozuměl i když bylo psáno portugalsky. Jinde se však uvádí, že si papež musel povolat kněze Tavarese, protože v textu byly výrazy v portugalském dialektu. V oficiálním textu třetího tajemství však žádné místní ani hovorové výrazy nejsou. V úvodu oficiálního zveřejnění třetího tajemství píše sekretář Kongregace pro nauku víry T. Bertone:
Jan Pavel II. si vyžádal obálku s třetí částí ,tajemství’ po atentátu
13. května 1981. Kardinál Franjo Seper, prefekt Kongregace, předal
tehdejšímu substitutu státního sekretariátu Mons. Eduardu Martinez
Somalovi 18. července 1981 dvě obálky: jednu bílou s původním textem
sestry Lucie, psaným v portugalštině; druhou oranžovou s překladem ,tajemství’
do italštiny. Text vzbuzuje dojem, že Jan Pavel II. si po pokusu o atentát (13. 5. 1981) vyžádal obálku s třetím tajemstvím. Ta mu byla předána 18. 7. a on poprvé četl tajemství. Pak začal myslet na zasvěcení světa, připravil modlitbu a úkon odevzdání pak proběhl 7. 6. (!) Jedná se o časový nesoulad vzniklý chybným popisem událostí nebo existuje více různých textů či částí třetího tajemství? Kardinál Ratzinger v r. 1984 sdělil o třetím tajemství: ... jde o
radikální výzvu k obrácení, o vážnost doby, o nebezpečí, která tísní
víru, život křesťanů a tím i celý svět... obsah tohoto třetího tajemství odpovídá tomu,
co je ohlášeno v Písmu a co bylo potvrzeno i ostatními mariánskými
zjeveními...
Dva texty třetího fatimského tajemstvíZ výše uvedeného vyplývá, že zřejmě existují dva texty týkající se třetího fatimského tajemství. První text - 62 řádků - zjeveníTzv. Bertoneho obálka byla uchovávána ve vatikánském archivu. Text
pochází asi ze sešitu sestry Lucie, je napsán na čtyřech listech papíru a
obsahuje 62 řádků, bez výrazného odsazení od okrajů papíru. Text byl
zveřejněn 26. 6. 2000. Obsahuje popis vize sestry Lucie, kde anděl s mečem vyzývá
k pokání. Svatý otec vystupuje s ostatními biskupy a věřícími
na horu s křížem a zde je zabit šípy a střelami.
Druhý text - 25 řádků - komentář, skutečné tajemstvíTzv. Capovillova obálka byla uchovávána v papežském apartmá za
úřadování Pia XII., Jana XXIII. i Pavla VI. Text byl napsán sestrou Lucií na jednom listu papíru a obsahuje
25 řádků, s výrazným odsazení od okrajů papíru. Text dosud nebyl
zveřejněn. Obsahuje snad komentář, ve kterém Paní z Fatimy vysvětluje
vizi popsanou v prvém textu? Podle řady svědectví a prohlášení bylo skutečné třetí tajemství zapsáno právě na tomto listu papíru. Např. kardinál Ottaviani r. 1967 prohlásil: "(Lucie) napsala na jediný list papíru to, co jí řekla Panna Maria, aby to pověděla Svatému otci." [3] Antonio Socci [2] [3] se domnívá, že ve Vatikánu došlo k rozporu ve věci zveřejnění fatimského tajemství. Jan Pavel II. a kardinál Ratzinger se v roce 2000 rozhodli třetí fatimské tajemství zveřejnit. Kardinál Sodano (vatikánský státní sekretář) byl proti. Došlo tedy ke kompromisu a zveřejněna byla jen prvá část tajemství s nevěrohodným naznačením, že se jedná o předpověď atentátu na Jana Pavla II. Otázkou zůstává, co obsahuje druhý text třetího tajemství z Fátimy a jak přesně byla všechna tři tajemství zachycena a předávána až do současnosti. A neexistují ještě další fatimská proroctví?
Pokračování - Proroctví z Fatimy - Druhá část třetího tajemství (Čtvrté tajemství).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|