Starověké hvězdářství - Egypt I.
Mýty - hvězdářství ( Egypt 5000 - 1000 př.n.l. )Hvězdářství - starověký EgyptHvězdářství starověkého Egypta bývalo donedávna neprávem považováno za primitivní. Význam staroegyptské astronomie bývá stále nedoceněn. Důvodem je naše nepochopení egyptské kultury a také jistá uzavřenost egyptologické vědy. Egyptští hvězdáři považovali znalost nebeských dějů za boží dar a znalosti byly předávány jen zasvěceným. Mnoho vědomostí bylo zaznamenáváno jazykem pro nás těžko pochopitelné symboliky. Staroegyptské hvězdy a souhvězdíStarověcí Egypťané spojovali nebeská tělesa a souhvězdí s bohy a posvátnými zvířaty. Souhvězdí noční oblohy reprezentovala bohy a bohyně. Souhvězdí sdružovala všechny dobře viditelné hvězdy a pokrývala celou noční oblohu. Jednoznačné přiřazení nebeských těles a souhvězdí egyptským symbolům a textům je stále obtížné. Existují sice různá zobrazení nebeských těles (počínaje 2. tisíciletím př.n.l.) ale jsou pouze symbolická, bez vodítek umožňujících identifikaci se souhvězdími. Důvod snad bylo ten, že pro Egypťany byla znalost souhvězdí běžná a nebeské symbolice bez problémů rozuměli.[3] Existují však i názory, že znalosti nebeské oblohy převzali Egypťané od jiných kultur a pouze je pasivně předávali bez větší vlastní invence. Mnohé texty a malby totiž byly vytvářeny podle mnohem starších předloh a vzorů.Názory zpochybňující úroveň hvězdářství starověkého Egypta jsou důsledkem toho, že se nám nedochovaly žádné texty věnující se problematice. O úrovni hvězdářství tak dnes svědčí většinou jen pohřební malby a nápisy. Asi nejvýznamnějšími i když němými svědky zůstávají egyptské stavby zaměřené vůči nebeským tělesům. Odtud je jasné, že egyptští hvězdáři museli sledovat a zaznamenávat mnoho astronomických jevů a údajů. Egyptští hvězdáři dělili nebe na dvě části - severní nebe a jižní nebe. Hranicí mezi Věčnými hvězdami (severní oblohou) a Neúnavnými hvězdami (jižní oblohou) mohla symbolicky tvořit Mléčná dráha.[3] Souhvězdí severního nebeSeverní nebe tmělo kruhový tvar a zahrnovalo také severní nebeský pól.
Více severních souhvězdí nalezneme v hrobce Senenmut, úředníka královny Hatšepsut (cca. 1460 př.n.l.).[4]
Na býka (Velký vůz) zde míří svým kopím postava se sokolí hlavou - souhvězdí An(u). Snad symbolizuje světovou stranu (východní směr) či nějakou dosud neurčenou skupinu hvězd nebo souhvězdí Labutě.[d] Dle starých mýtů mělo souhvězdí Cygnus či jedna z jeho hvězd pro zemi a lidstvo zcela zásadní význam. Viz. také Deneb a souhvězdí Labutě. Postava se sokolí hlavou však mohla představovat i jiná souhvězdí.[g] Postava hrocha či hrošice (Hippo) - Ipt s nožem či kotevním sloupkem představuje pravděpodobně naše souhvězdí Draka (lat. Draco).[4] Jinde hrošici přiřazují souhvězdí Hadonoše (lat. Ophiuchus) spolu s Váhami (lat. Libra) a Štírem (lat. Scorpius). Těhotná hrošice však mohla představovat i celou severní část nebes.[3] Okolo 1.pol. 3.tis.př.n.l. byla hvězda Thuban v souhvězdí Draka polární hvězdou. Někdy hrošice (náš Drak) k sobě poutá provazem býka či přední nohu býka (náš Velký vůz). Bohyně Eseta jako hrošice k sobě poutá přední nohu Sutechovu. Eseta tak střeží boha chaosu Sutecha.[11] Viz. také mýtus Eset a Usire (Isis a Osiris). Prof. Waseda porovnává nákres severních souhvězdí z hrobky Senenmut s podobným motivem na stropní malbě hrobky v Údolí králů.[4]
Na malbách vidíme téměř stejné postavy, liší se však umístěním. Souhvězdí na obloze však samozřejmě vzájemné rozmístění nemění. To znamená, že smysl malby byl symbolický a neukazoval skutečné rozmístění souhvězdí na obloze. I proto je přiřazování egyptských souhvězdí našim dnešním souhvězdím značně složité a nejisté. Lev shora obkroužený hvězdami mohl představovat souhvězdí Lva (lat. Leo), sokol nad ním souhvězdí Malého lva (lat. Leo Minor). Krokodýl ležící pod lvem může být souhvězdím Hydra (lat. Hydra) a malý krokodýl souhvězdí Raka (lat. Cancer). Muž stojící před krokodýlem a lvem je snad souhvězdím Blíženců (lat. Gemini). Někdy lze za zády lva či býka nalézt bohyni-štíra, asi souhvězdí Panny (lat. Virgo). Muž stojící za býkem pak mohl být souhvězdím Pastýře (lat. Bootes) a dvě postavy za hrochem souhvězdím Vlka (lat. Lupus) a Kentaura (lat. Centaurus). Na pozdějších reliéfech z řecko-římského období se objevují i další severní souhvězdí, šakal na motyce - Malý vůz a gazela oryx - Kasiopea. Gazela se zády dotýká s paviánem nesoucím na hlavě sokola.[11]
Věčné (nehynoucí) hvězdyHvězdy v okolí severního nebeského pólu byly nazývány Ikhemw-sek - věčné/nehynoucí hvězdy. Hvězdy se otáčely kolem nebeského pólu a nikdy nezapadaly za obzor, byly tedy stále vidět, nehynuly. K nejstaršímu dochovanému souhvězdí z této skupiny patří Meskhetyw - náš Velký vůz. Souhvězdí jižního nebeJižní hvězdy se nazývaly Ikhemw-wredj - neúnavné hvězdy. Zřejmě proto, že tyto hvězdy putují po noční obloze po nejdelší dráze. Nejdůležitějším bylo souhvězdí Sah a Sepdet. Sah (s3h) zahrnoval část (minimálně opasek) našeho souhvězdí Orion (lat. Orion). Souhvězdí bylo symbolizováno mužem, často stojícím v loďce. Muž se někdy ohlížel dozadu přes své rameno. Tři hvězdy Oriona mohly být někdy považovány za korunou na hlavě Saha. Nejstarší nápis se dochoval v Textech pyramid z doby 5. dynastie (2340 - 2320 př.n.l.). Sah sloužil bohu podsvětí Osiridovi. Někdy býval s hvězdami Oriónu spojován přímo Osiris. Více také. Orion - Velký nebeský lovec. Sepdet (spdt) byla hvězdou nám dnes známou jako Sírius či celým souhvězdím Velkého psa (lat. Canis Major). Sepdet byla zobrazována jako žena stojící v loďce. Byla bohyni nilských záplav (Sopted, Sepdet, Zručná, Paní Nového roku, Paní Nilských záplav). Sopdet (Spd.t) bylo tedy jméno bohyně i název hvězdy Síria. Řekům byla známa jako Sothis. Sepdet a Sah tvořili nebeský pár, byli průvodci a ochránci mrtvých. Viz. Sírius - psí hvězda.
Na pozdějších astronomických reliéfech byly identifikovány další jižní souhvězdí. Canopus (nejjasnější hvězda souhvězdí Lodní kýl) byla zobrazována jako sokol s dvojitou korunou sedící na papyrovém sloupku. Souhvězdí Vlka (Lupus) bylo v denederském chrámu zobrazeno jako lev, který vstupuje do bazénku s vodou.[11] Hvězdy jižních souhvězdí tvořily základ diagonálních hvězdných hodin (skupiny hvězd - dekany).
AstronomiePředdynastická doba (5000 - 3000 př.n.l.)Doklady o astronomických znalostech kultur na území Egypta se dochovaly již z období středního nebo mladého neolitu. Z 5. tis.př.n.l. pochází kamenný kruh v Nabta Plaje (Nabta Playa). Mohl ukazovat letní slunovrat a sloužit tedy jako kalendář.
Archaická /raně dynastická doba (3000 - 2700 př. n. l.)Okolo r. 3000 př.n.l byl Horní a Dolní Egypt sjednocen v jeden celek panovníkem Narmerem (Meni ?), započalo období vlády 0. dynastie v Egyptě. Administrativním střediskem sjednoceného království se stal hornoegyptský Cenej (Cínev, řecky This). Nejstarší egyptský kalendář byl lunární (měsíční). Byl založen na lunárních cyklech. Kalendář se však rychle rozcházel se Sluncem a bylo nutné jej opravovat (jeden solární rok netvoří 12 lunárních cyklů ale zhruba 12,4). K synchronizaci lunárního kalendáře se solárním rokem začal být používán heliakální východ Síria. Pokud byl východ Síria pozorován během posledních jedenácti dní lunárního kalendáře, přidali kněží další měsíc. Kalendářní rok zřejmě začínal prvým novoluním po heliakálním východu Síria. Z měsíčního kalendáře se tedy stal kalendář sothický. Heliakální východ Sopdet-Síria umožňoval Egypťanům korigovat lunární kalendář a upozorňoval na blízký letní slunovrat a přicházející období záplav. Lunární kalendář se používal k určení svátků a slavností.[11] V období 1. či 2. dynastie vytvořili Egypťané sluneční kalendář. Počítali 12 stejných měsíců po 30 dnech + 5 dodatečných dní na konci roku (epagomenální dny). Rok tedy tvořilo 365 dní. I tento kalendář se mírně zpožďoval vůči solárnímu roku (solární rok nemá 365 dní ale zhruba 365,2422 dní). Občanský kalendář byl používán jako civilní a náboženský, zpožďoval se však mírně vůči Slunci a tedy vůči všem přírodním dějům závisejících na Slunci (roční období, záplavy, sklizně atd.). Od 2. dynastie byl při zakládání významných staveb používán obřad zaměřování pedj-shes (Natahování provazu, angl. Stretching of the Cord). Obřad byl spojen s bohyní Sešat. Podle hvězd byla vytyčena linie orientující stavbu na světové strany. Stará říše (2700 - 2181 př.n.l.)Stavba pyramid zřejmě spadá do tohoto období, tedy do 3. tisíciletí př.n.l., vlády 3. až 6. egyptské dynastie. Přesná orientace pyramid dokládá vysoké znalosti při zaměřování na nebeská tělesa. Z Královské komory Velké pyramidy vedou dvě úzké šachty, jedna
severním a druhá jižním směrem šikmo nahoru. Severní šachta míří ke
hvězdám okolo severního nebeského pólu. Tyto hvězdy nikdy nezapadají,
jsou stále viditelné a byly spojeny s věčným životem. Pokud byla Velká
pyramida postavena kolem roku 2500 př.n.l., pak severní šachta mohla mířit
k hvězdě Thuban v souhvězdí Draka. Thuban byl nejblíže severnímu
nebeskému pólu, kolem této hvězdy se otáčela noční obloha. Jižní šachta
stoupá pod úhlem 44,08 stupňů. Kolem roku 2500 př.n.l. byla výška hvězd
pásu Orionu zhruba 45 stupňů. Šachta snad měla umožnit zemřelému
faraónovi cestovat k souhvězdí Orionu, tedy k pánovi podsvětí a
vzkříšení Osirisovi. Texty pyramid z období 5. dynastie (2465-2323
př.n.l.) spojují hvězdy kolem nebeského pólu a hvězdy Orionu s osudem a
cílem zemřelých vládců Egypta. Z období Staré říše se nám dochovaly tzv. Texty pyramid.
Jedná se o náboženské texty a malby zapsané původně na stěnách vnitřních
komor několika pyramid staroegyptských králů a královen v období 5., 6.
a 8. dynastie. Zřejmě však byly již v době zápisu velmi staré. Texty
byly napsány pro zemřelého panovníka a měly mu pomoci dostat se do říše
mrtvých. Vládce se měl připojit k cirkumpolárním hvězdám na severní
obloze - „věčným hvězdám“, které při svém celodenním pohybu nikdy
nezapadají pod obzor.[6]
Z období okolo 2400 př.n.l. se dochovaly také prvé zmínky o hvězdách a souhvězdích (tzv. hodinových hvězdách) určujících v noci čas.[3] Týden měl 10 případně i 5 dnů. Každý desetidenní týden byl spojen s určitým souhvězdím či hvězdou, vycházející nad obzorem těsně před východem Slunce. 36 dekanových hvězd a souhvězdí vytvářelo kalendář dělící rok na 36 desetidenních týdnů - dekád/dekanů.[e] Heliakálním východem určité hvězdy či souhvězdí začínala určitá dekáda. Egypťané si v tabulce dekanů mohli najít hvězdu právě vycházejí nad obzorem (těsně před východem slunce) a zjistit odpovídající dekan. Každý dekan bylo možné pozorovat nad horizontem 10 dnů, než jej vystřídal další. Každou noc vycházel konkrétní dekan o 40 minut později než v noci předchozí. Teoreticky stačilo na sledování času 18 dekanů (12 hodin času), v praxi jich bylo používáno jen 12. Více viz. Dendera I a Slunce - den, týden a světové strany. V Textech pyramid z období krále Unase (3340-2320 př.n.l.) se dochovalo prvá známá zmínka o Sah - souhvězdí Oriona. Střední říše (2040 -1786 př.n.l.)V období Střední říše vládla nad Egyptem 11.dynastie a 12.dynastie.[c] Největší chrám v Egyptě, Velký chrám boha Amun-Re v Karnaku v Thébách, je orientován k východu slunce při zimním slunovratu. Chrámový komplex v Karnaku se začal stavět okolo r. 2000 př.n.l. Začíná se rozmáhat malování symbolů nebeských těles a souhvězdí na stěnách hrobek a chrámů. Na rakvích jsou zobrazovány hvězdné hodiny - dekany.
Nová říše (1550 -1069 př.n.l.)Hyksósové, kteří ovládali asi 150 let Egypt (15. a 16. dynastie) byli vyhnáni Ahmosem I. Došlo ke znovusjednocení Egypta panovníky pocházejícími z hornoegyptského Vesetu (řecky Théby). Začalo období Nové říše pod vládou 18. až 20. dynastie. Další velký chrám v Thébách zvaný dnes chrám Luxor začal být budován okolo r. 1400 př.n.l. Chrám v Luxoru je menší než Karnak, má však podobnou výzdobu. Karnak byl orientován podle Slunce, Luxor podle hvězd. Osa postupně upravovaných a dostavovaných částí Luxoru byl několikrát upravena vzhledem k precesi nebeského pólu. Chrám Ramesse II. v Abú Simbel byl stavěn tak, aby sluneční paprsek ozářil určitou část svatyně dvakrát v roce, 61 dní před a 61 dní po zimním slunovratu. Chrám byl postaven v rozmezí let 1244 až 1224 př.n.l. Souhvězdí byla symbolicky ztvárňována na stropech chrámů (např. Ramesseum) a v rámci pohřebních rituálů na hrobkách i rakvích významných osobností (např. hrobka Senenmut, Setiho I. či Ramsese VI.). Hvězdy a souhvězdí tvořící dekany byly sledovány v okamžiku jejich kulminace na noční obloze a nikoliv při východu, jak tomu bylo dříve.
Astronomie hrála velice významnou úlohu ve všech náboženských
záležitostech. Termíny oslav a svátků byly určovány pozorováním Slunce,
Měsíce, Síria a dalších nebeských těles. Také čas byl určován za pomoci
hvězd a souhvězdí.
O jeden z posledních pokusů o identifikaci staroegyptských souhvězdí se pokusili egyptolog José Lull a astrofyzik Juan Belmonte v r.2009: [7] [8]
PlanetyOd Střední říše (počátek 2. tis.př.n.l.) zobrazovali Egypťané pravidelně pět planet:
Planety nazývali hvězdami, které neznají odpočinku. Zobrazovali je jako božstva plující po nebesích ve svých bárkách.[11]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 28.12.2010 |