|
Starověké hvězdářství - Mezopotámie II. (2150 - 1530 př. n. l.)
Hvězdářství - stará Babylonie
Ve starobabylonské říši došlo k nebývalému rozvoji hvězdářství.
Hvězdáři rozdělili oblohu na tři oblasti a vytvářeli seznamy
heliakických východů hvězd pro kalendářní účely. Dochoval se prvý text
spojující božstva s nebeskými tělesy a souhvězdími. Starobabylonští
mudrcové se poprvé začali pokoušet odvodit významné astrální události s
pomocí jednoduchých výpočtů.
Již ve 4. tisíciletí
př. n. l. znali mezopotamští mudrcové souhvězdí symbolizované Býkem, Lvem, Štírem a
snad i Vodnářem. V průběhu 3. tisíciletí byla
zřejmě definována většina starověkých souhvězdí, či jejich předobrazů. Civilizace Elamu, Sumeru a Akkadu postupně položily
základy hvězdářství. Pro život ve staré Mezopotámii byla důležitá
zejména souhvězdí v pásu označovaném dnes jako zvířetník, zvěrokruh či zodiak.
Sledování heliakických východů či západů takových souhvězdí umožnilo měřit čas.[a]
Více viz Starověké hvězdářství -
Mezopotámie I.
Definicí souhvězdí položili mudrcové staré Mezopotámie
základy astronomie i astrologie. Akkadská říše se však rozpadla a krátký čas vládli kočovní
Gutejci (2150 - 2050 př. n. l.). Jejich kultura hvězdářství
asi příliš nepřála. Gutejce nahradila III. dynastie z
jižního Uru a na 100 let došlo k renesanci sumerské kultury v
rámci novosumerské říše. Král Šulgi zavedl v Uru, Mezopotámii,
části Asýrie a Elamu centralizovaný správní systém, písařské
školy i jednotný kalendář. Novosumerská říše se rozpadla okolo
r. 2000 př. n. l. a období roztříštěnosti trvalo zhruba 150 let. K dalšímu rozvoji hvězdářství pak
začalo docházet ve staré
Babylonii.[b] |
|
Obr. Území novosumerské říše
(Ur III),
22. stol. př. n. l.[6] |
Stará Babylonie
Od konce 19. stol. př. n. l. začala
být formována starobabylonská říše. Panovníci budovali
jednotnou administrativu s centrem v městě Babylónu. Za období vlády starobabylonského krále Chammurapiho (1792-1750 př. n. l.) došlo ke sjednocování náboženství (bůh Marduk), státní správy a
zákonů (Chammurapiho zákoník) a také ke sjednocování
astronomických znalostí. Chammurapi obsazuje také severní území
Asyřanů. Město Babylon se stalo v této době nejlidnatějším v
celém světě. |
|
Obr. Území starobabylonské říše,
18. stol. př. n. l.[2] |
Rozdělení oblohy
Elamští, sumerští a akkadští hvězdáři se zajímali zejména o nebeská
tělesa a souhvězdí ležící v pásu označovaném dnes jako zvířetník. V
tomto pásu se posunovala po noční obloze souhvězdí Býka, Lva, Štíra a
Vodnáře. Heliakické východy či západy nebo kulminace těchto souhvězdí
oznamovaly začátek či konec jednotlivých ročních období. V pásu
zvířetníku se pohyboval také Měsíc, Venuše a další planety. V místě, kde
se pás dotýkal obzoru, vycházelo resp. zapadalo Slunce.
Babyloňané
převzali znalosti svých předchůdců. Pro snadnější sledování pohybů nebeských těles rozlišovali
tři oblasti nebeské klenby. Pás vypínající se jako nakloněný most od
východního obzoru k západnímu byl věnován Anuovi, vládci nebes,
nejvyššímu z bohů. Byl zván Cesta Anuova a obepínal nebeský rovník.
Při rovnodennosti slunce vycházelo a zapadalo přesně ve středu Cesty
Anuovy. Po Cestě Anuově se
v noci od východního obzoru po západní pohybovaly zvířetníková souhvězdí.
Také planety a Měsíc procházely Anuovým pásem nebes, pokud se zrovna
nepřechýlily za jeho hranice. Pás byl široký zhruba 30 stupňů. [1]
[d]
Na severní straně hraničila Cesta Anuova se severní Cestou
Enlilovou. Obdobně na jihu s jižní Cestou Eovou.
Obr. Přibližné hranice Cesty Anuovy, Eovy a
Enlilovy nad západním obzorem. Stav při
jarní rovnodennosti. Slunce zapadlo za obzor ve středu Cesty Anuovy. Těsně nad obzorem zapadá souhvězdí Býka. Souhvězdí
na obrázcích a jejich rozvržení pocházejí ze současnosti. |
|
Obr. Přibližné hranice Cesty Anuovy, Eovy a
Enlilovy nad východním obzorem. Stav při
jarní rovnodennosti. Nad obzorem, uprostřed Cesty Anuovy vychází Slunce.
Vedle ve svitu jitřního Slunce zaniká Venuše. |
Hranice mezi Cestami byly rozvrženy tak, že Slunce vycházelo či
zapadalo nad obzorem postupně v každé z Cest. Slunce vycházelo a
zapadalo na pozadí jedné z Cest zhruba tři měsíce, než postoupilo nad obzorem do
další Cesty.[1] [e]
Po každé cestě ubíhaly každou noc specifické hvězdy a souhvězdí.
Jejich putování po cestách tří bohů, od východu po kulminaci a západ,
byla pečlivě sledována. Stálé sledování běhu hvězd po noční obloze bylo
však pracné a mnohdy nemožné. Navíc bylo snahou mudrců určit dopředu,
kdy dojde k určité významné události na obloze.
|
|
Obr. Přibližné hranice Cesty Anuovy, Eovy a
Enlilovy nad východním obzorem. Stav při letním slunovratu. Nad obzorem,
na Cestě Enlilově vychází Slunce. |
Původ rozvržení nebeské oblohy na tři oblasti vysvětluje i
pozdější babylonský mýtus Enúma Eliš:
Epos o stvoření, tab. V [7]
|
Marduk ...
Když vymezil počet dnů jednoho každého roku, vyznačil
stanoviště hvězdy Néberu, aby označeny byly svazky těles
nebeských. Aby žádné z nich na své dráze nebloudilo,
nedbalosti se nedopustilo, sídla Enlila a Ey zřídil blíže
ní. |
Podle příběhu to tedy byl nejmocnější bůh Marduk, který na počátku
našeho světa určil "...sídla
Enlila a Ey" aby "... označeny byly svazky těles nebeských."
Starobabylonská souhvězdí a bohové
Z období 2. tisíciletí se již dochovala posvátná symbolika a texty,
propojující jednoznačně božstva se souhvězdími. Starobabylonský text (1. pol.
2. tis. př. n. l.) Modlitba
bohům noci (Prayer to the Gods of the Night), vzývá 17 nebeských
těles/božstev :
Ahati |
? |
Ban |
Luk - Velký pes |
Gaga |
? |
Gir.tab |
Štír |
Dumuzi |
Býk |
A-mushen |
Orel |
Ningišzida |
Hydra |
Ku6 |
Jižní ryba |
E-pa-e |
čtverec Pegase či Jupiter? |
Šim.mah |
Vlaštovka (část Ryb a Pegase) |
mul.MUL |
Plejády |
Ud.ka.duha |
Levhard |
Is-li-e |
Býčí čelist - Hyády |
Maš |
Blíženci? |
Sipa.zi.an.na |
Orion |
Mar.tu |
? |
Kak.si.sa |
Sírius |
|
|
Systém hvězdných trojic
Ve 2. a zřejmě už i 3. tisíciletí př. n. l. byly známy různé významné
hvězdy, planety a souhvězdí, jejichž heliakické východy sloužily
kalendářním účelům. Zejména pro zemědělství bylo důležité včas rozpoznat
začínající roční období. Každá kultura staré Mezopotámie měla své
vlastní kalendářní hvězdy. Postupně začaly být vytvářeny
i systémy podrobnější, ve kterých byl každému měsíci přiřazen heliakický
východ určité hvězdy[c].
Z novoasyrského
období (7. stol. př. n. l.) se dochovaly seznamy 12 hvězd rozdělené na
hvězdy Elamu, Akkadu či Amuru (viz obr. vpravo), což jsou názvy kultur existujících v okolí Sumeru
již od 4. a 3. tisíciletí. Tyto seznamy heliakických východů hvězd
přidružené z astrologických důvodů Elamu, Akkadu a Amuru zřejmě
existovaly již okolo r. 1700 př. n. l.[3] Starobabylonští
hvězdáři je v té době začali slučovat do jednotného systému hvězdných trojic. Každému
měsíci byly přiřazeny tři hvězdy, jedna patřící podle tradice Elamu, druhá Akkadu a
třetí Amuru. Nejstarší tabulka se systémem tří hvězd,
kdy každá trojice je přiřazena jednomu kalendářnímu měsíci,
pochází z počátků středního Babylonu (12. stol. př. n. l.).
Byla označována jako mul.meš.3.ta.àm (anglicky
Three
Stars Each).
|
|
Obr. Seznam hvězd K.250. Přepis tabulky s
hvězdami Elamu, Akadu a Amuru. Období vlády Aššurbanipala
(669-631 př. n. l.).[4] |
Seznam hvězd, který zřejmě předcházel
tabulkám středního Babylonu, zrekonstruoval J. H. Rogers[1]:
Rozdělení hvězd na Elam, Akkad či Amuru nebylo praktické a hvězdáři model upravili.
Přiřadili hvězdy spravedlivě do tří Cest bohů pro každý měsíc v roce
ovšem bez přílišného
ohledu na astronomickou přesnost. Každá z trojice hvězd tedy patřila do
Cesty Anuovy, Eovy či Enlilovy. Rozdělení ne vždy odráželo skutečnost
pozorovatelnou na večerním nebi. Ani tyto seznamy se však nedochovaly a na
jejich existenci usuzujeme až z nálezů tabulek nazývaných
anglicky Three Stars Each ze středního Babylonu.
Hvězdy významné svým heliakických
východem či západem tedy byly zřejmě známy již v kulturách Elamu, Amoritů, starého
Sumeru a Akkadu. Babylonští hvězdáři tyto prastaré seznamy doplnili a
sdružili do větších celků s důrazem na náboženskou funkci.[3] [1]
Venuše
Okolo r. 1650 př. n. l. byly po dobu 21 let zaznamenávány heliakické
východy a západy Venuše.
Dochoval se až pozdější opis ze 7. stol. př. n. l. který vychází z
již nedochovaných tabulek z doby vlády babylonského krále Ammi-Saduka.
Obr.vpravo - Venušina tabulka Ammisaduka (The
Venus tablet of Ammisaduqa),
63. tabulka babylonské astrologické sbírky Enuma Anu Enlil.
Tabulka vznikla v 7. stol. př. n. l. v asyrském Ninive jako opis
záznamů pořizovaných za vlády Ammi-saduka (1646-1626 př. n. l.).[5] |
|
|
Prvé předpovědi a výpočty
Hvězdáři staré Mezopotámie sledovali zejména tyto události:
- první viditelnost hvězd a planet (heliakické východy)
- denní východy, západy a kulminace hvězd
- periodické pohyby Měsíce a Venuše
Právě starobabylonští mudrcové se poprvé začali pokoušet odvodit
významné astrální události s pomocí jednoduchých výpočtů. Z pol. 2.
tisíciletí př. n. l. se dochovaly záznamy o první viditelnosti Venuše na
ranním a večerním nebi. Už tehdy hvězdáři věděli, že Jitřenka a
Večernice představují jedno a totéž nebeské těleso - Venuši.
Úpadek
V 17. stol. př. n. l. začali na starobabylonskou říši útočit Kassité a
později Chetité. Postupně se země propadá do chaosu a
negramotnosti. Po porážce Babylonu Chetity ze severu (cca. 1531 př. n. l.)
získávají Kassité kontrolu nad severní Babylonií a okolo r. 1475 př. n.
l. obsazují i jižní část království. Začíná období stability
pod nadvládou kassitské dynastie.
Předchozí článek -
Starověké hvězdářství -
Mezopotámie I.
Následující článek -
Starověké hvězdářství -
Mezopotámie III.
|
[a] |
Heliakický východ - první předjitřní východ
souhvězdí či významné hvězdy souhvězdí. Heliakický západ -
naposledy lze za soumraku spatřit souhvězdí či hvězdu. Mezi
heliakickým západem a heliakickým východem je nebeské těleso či
souhvězdí neviditelné. Lidé ve starověku se často řídili podle
hvězd na obzoru - podle okamžiku, kdy se za svítání (či
soumraku) ukázaly poprvé po delší přestávce (nebo naposledy).
Platilo to samozřejmě pro krajiny, kde byly hvězdy nad obzorem
dobře pozorovatelné. Jinde museli dát přednost méně praktickému
pozorování Slunce. |
[b] |
Kultury Babylonie: - starobabylonské období (>1830 př. n. l.)
- Kassité (>1530 př. n. l.)
- střední Babylon (>1125 př. n. l.)
- Asýrie (>729 př. n. l.)
- novobabylonské období (Chaldejci) (>612 př. n. l.)
- Persie (>539 př. n. l.) |
[c] |
"Hvězdami" zde rozumíme hvězdy, souhvězdí i
planety. |
[d] |
Hranice Cest Anua, Enlila a Ea se udává různě.
Někdy 17° severně a 17° jižně od nebeského rovníku, jindy např.
13° severně a 11° jižně či 15° na obě strany. Celkem byl tedy
střední pás Anua široký zhruba 24 až
34°. Pokud dnes sledujeme noční oblohu, pak např. Orion se
pohybuje po cestě boha Anua (Orionův pás se pohybuje po nebeském
rovníku). Sírius se pohybuje na hranici mezi pásmem Anua a Eova.
Velký vůz putuje v pásu Enlila.
Někteří badatelé tvrdí, že Cesty představovaly pouze vodorovné
pásy nad východním a západním obzorem. |
[e] |
To samozřejmě záleží na tom, jak přesně byly
hranice Cest definovány. Podle jiných vymezení hranic bylo
Slunce na každé Cestě 2 až 4 měsíce. Deklinace vycházejícího
Slunce (úhlová vzdálenost od zemského rovníku) narůstá od -12°
do +12° zhruba 60 dní. Z +12° pak roste až do +23.5° a
opět se snižuje na +12°, což trvá cca. 120 dní. Z +12° se
zmenšuje na -12° dalších cca. 60 dní. Pak začíná další cyklus
trvající asi 120 dní. |
|
[1] |
Rogers John. Origins of the
ancient constellations: I. The Mesopotamian traditions. british
Astronomical Association. 108. 1998. |
[2] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Babylonie [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2010,
Datum poslední revize 5. 03. 2010, 23:54 UTC, [citováno
1. 04. 2010]
<
http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Babylonie&oldid=5046524 >
|
[3] |
Van der Waerden. Babylonian
Astronomy II: The 36 stars. J. Near Eastern Studies, 8. 1949 |
[4] |
Cuneiform Texts. Vol. XXVI.
1909. Plates 40-41. |
[5] |
The British Museum. Cuneiform tablet with
observations of Venus. ME K.160.
[citováno 19.03.2010]
<www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/me/c/cuneiform_venus.aspx
> |
[6] |
Wikipedia contributors. Third Dynasty of Ur.
Wikipedia, The Free Encyclopedia.
[citováno 30.03.2010]
<
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Third_Dynasty_of_Ur&oldid=341493635
> |
[7] |
Hruška, Matouš, Prosecký,
Součková. Mýty staré Mezopotámie:
Sumerská, akkadská a chetitská literatura na
klínopisných tabulkách.Odeon. Praha
1977
Epos o stvoření - překlad Jiří Prosecký. |
|
|