Nový zákon -- Nový zákon - vznik
Nový zákonNový zákon - vznikNový zákon je sbírkou 27 knih. Společně se Starým zákonem tvoří křesťanskou Bibli. Popisuje zejména působení Ježíše Nazaretského, jeho skutky a učení. ObsahNový zákon tvoří řecké texty, psané v 1. století po Kr. Křesťanské komunity se někdy lišily v tom, které texty uznávaly za autoriativní. Knih, které byly považovány za posvátné, bylo více, než kolik jich dnes najdeme v Novém zákoně. V katolické církvi byl definitivní soubor knih (kánon), odsouhlašem až na Tridentském koncilu v roce 1546 dekretem Sacrosancta.[a] Kánon uznává většina západních církví. Čtyři evangeliaEvangelia seznamují čtenáře s učením a působení Ježíše. Evangelia podle Matouše, Marka a Lukáše vycházejí ze společných zdrojů a nazývají se synoptická. Čtvrté evangelium podle Jana bylo zřejmě sepsáno později. Skutky apoštolů (dopisy, epištoly)Z 27 textů Nového zákona, je 21 dopisů a kázání. Dávají poučení a povzbuzení ale také varují a napomínají. Popisují vznik křesťanské Církve v Jeruzalémě a počátky jejího šíření ve Středomoří, zejména misijní činnost apoštola Pavla. 13 listů apoštola Pavla jednotlivým církevním obcím a jejich
představeným, jež vznikly mezi lety 51 až 100. Zjevení Janovo či ApokalypsaKritizuje jednotlivé křesťanské obce a předjímá budoucnost křesťanství. Knihu je obtížné datovat, existence je doložena od 2. století. Některé východní církve používají kánon Nového zákona mírně odlišný. Z knih, které dnes v Novém zákoně nenalezneme, se diskutovalo např. o Hermově Pastýři, listě Barnabášově, Didaché, Klementových listech a dalších.
Tři generace pisatelůTexty zařazené do novozákonního kánonu byly psány prvními třemi generacemi Ježíšových následovníků: 1. generace ( asi 30 až 65 n. l.)Maximálně sem mohou patřit novozákonní dopisy přiřazené Pavlovi. Texty nepopisují Ježíšovu "pozemskou" biografii. Za nejstarší text je považován dopis Galatským (50-57 n. l.), adresovaný křesťanské komunitě v Galacii. Pavel psal vlastnoručně poslední kapitolu, předchozí kapitoly jeho písař. 2. generace ( asi 65 až 100 n. l.)Neznámí autoři, vzdálení minimálně jednu generaci od narození Ježíše,
píší evangelia. Je vysoce nepravděpodobné, aby kdokoliv z nich byl
přímým svědkem Ježíšova života. Za nejstarší ze čtyř evangelií, které
byly později vybrány do kánonu, se považuje Markovo evangelium. Bylo sepsáno kolem r.
65-70 n. l. Vedle těchto čtyř evangelií existují ještě další (např. Tomášovo evangelium), které však později nebyly přijaty do novozákonní sbírky. Existuje také např. hebrejská verze Matouše. 3. generace ( asi 100 až 150 n. l.)Dále docházelo k úpravám textů evangelií. Listy Janovy, Petrovy a List Židům vznikly patrně kolem roku 100, List Judův možná ještě později. Texty byly shromážděny jako závazný soubor (kánon) ve 2. až 4. století. Doba vzniku křesťanských textů - viz přehledná tabulka.
Nový a Starý zákonNázev Nový zákon (řecky hé kainé diathéké, latinsky Novum testamentum) vypovídá o dvojznačném vztahu novozákonní sbírky k Hebrejské Bibli. Tu křesťané označují jako Starý zákon. Na jedné straně tedy pojmy Starý zákon a Nový zákon předjímají názor, kdy je "zákon" v Hebrejské Bibli považován za starý a je nahrazen zákonem novým v novozákonních textech. Na druhé straně Nový zákon přímo vyrůstá z Hebrejské Bible (Starý zákon) už užitím pojmu "zákon" a často se na něj odvolává. Ježíš v Matoušovi tvrdí o Zákonu a Prorocích (knihy Hebrejské Bible): CEP[3] Matouš 5:17-19
Místo pojmu "zákon" se někdy používá přesnější výraz "smlouva". AutorstvíStará křesťanská tradice připisuje jednotlivé knihy Nového zákona biblickým novozákonním postavám - apoštolům a jejich žákům. Textová a literární kritika dnes připisuje autorství evangelií
neznámým pisatelům, kteří zřejmě nebyli přímými účastníky popisovaných
událostí. Tři první (synoptická) evangelia jsou zřetelně kompilace
starších textů, výroků, příběhů a podobenství. Pokud se v odborné
diskusi hovoří o „Markovi“ či např. „Lukášovi“, míní se tím neznámý
autor
(redaktor) textu. Kniha Skutků pochází od téhož autora, který napsal i Evangelium podle Lukáše. Z listů, připisovaných apoštolu Pavlovi, je u sedmi nepochybným autorem (1 Te, Ga, 1 K, 2 K, Ř, Fp a Fm) a u zbývajících šesti je autor neznámý. Listy Janovy, Petrovy a List Židům a List Judův pocházejí snad od apoštolských žáků.
Textová tradiceNejstarší zachované části novozákonních textů se dochovaly na zlomcích papyru z 2. stol. n. l. Papyrus Rylands 457 (P52) s několika verši Janova evangelia, vznikl kolem r. 140. Prvé překlady vznikají od 2. stol., nejprve do latiny, syrských a egyptských dialektů. Ze 4. stol. pocházejí i nejstarší a téměř úplné rukopisy celé řecké Bible, Starého i Nového zákona, pergamenové kodexy Vatikánský (označován jako B), Sinajský (Alef), Alexandrijský (A) a další.
Kritická vydáníOd 19. stol. začali odborníci shromažďovat a porovnávat stovky starých rukopisů a překladů, tisíce citátů a zlomků biblického textu. Na základě rozdílů mezi řeckými a latinskými texty zařadili rukopisy do „rodokmenů“ a jednotlivým verzím přiřadili poměrně spolehlivé váhy. V celém textu Nového zákona je registrováno asi sto tisíc odchylek, většinou zřejmých písařských chyb, pokusů odstranit rozdíly mezi líčením čtyř evangelií a podobně. Současná kritická vydání původních textů, jež jsou základem pro moderní překlady, registrují tisíce drobných a několik významnějších odchylek, jež se uvádějí v poznámkách. Mezi významné odchylky patří například úryvek o cizoložné ženě (J 7,53-8,11) nebo výrok o člověku, který v sobotu pracuje (L 6,5), jež chybí v nejstarších a nejlepších rukopisech. Naopak v několika starých rukopisech chybí část Mk 16,9-20 a je nahrazena stručnějším zněním.[1]
Deník Ježíšova životaJežíšova slova a skutky byly podle tradice zapisovány jeho druhy téměř každý den. Dělo se tak zejména v podvečer, kdy seděli u večeře či kolem ohně a hodnotili, co se na jejich misi událo a co je čeká. Z části těchto pramenů pak mohli čerpat i pisatalé evangelií. Veřejnosti jsou tyto spisy nedostupné.
|
||||||||||||||
Vytvořeno: 13. 09. 2008 |