Mýty - Akkadské mýty -- Sestup Ištary do podsvětí
MýtySestup Ištary do podsvětíPříběh bohyně Ištary je přepracováním sumerského mýtu Sestup Inanny do podsvětí. Z mýtu o Inanně resp. Ištaře a Dumuzim byly odvozeny rituály posvátné sexuality (sacred sexuality) a rituály oplakávání (ritual mourning) praktikované v rámci mnoha dalších náboženství a kultů. Vliv měly také na judaismus a počátky křesťanství. Mýtus popisuje osudy Ištary v její snaze vstoupit do podsvětí a snad jej i ovládnout. Její sestra Ereškigala, bohyně podsvětí, si však udrží svou moc a sesílá na Ištaru nemoci. Ištar zůstává uvězněna v podsvětí a na zemi ustává veškerá sexuální aktivita. Bůh Ea posílá Ištaře pomoc a Ereškigal nechává svou sestru pokropit vodou života. Za návrat Ištary na zemi však musí do podsvětí odejít náhradník, její manžel Dumuzi. Jeho sestra Belili jej oplakává. ObsahNinivská verzeBohyně Ištar odchází ze země do podsvětí, aby zde zřejmě získala vládu. Sestup Ištary do podsvětí[1], 1-8
Inanna přichází k bráně do Země bez návratu. Nařizuje vrátnému, aby ji okamžitě vpustil, jinak dveře rozbije a vyvede mrtvé, kteří pohltí živé: Sestup Ištary do podsvětí, 16-20
Vrátný jde ohlásit návštěvu vládkyni podsvětí, bohyni Ereškigal. Vládkyně, sestra Ištary, je silně znepokojena neobvyklou návštěvou: Sestup Ištary do podsvětí, 16-20
Ereškigal povoluje vrátnému otevřít bránu, nařizuje však jednat s Ištar podle prastarých zákonů. V první bráně jí nechává sejmout korunu, v druhé náušnice, ve třetí bráně přichází Ištar o náhrdelník, ve čtvrté o ozdoby z ňader. V páté bráně jí Neti bere z boků pás z porodních kamenů, v šesté náramky z rukou i nohou a v sedmé bráně ztrácí Ištar i roušku cudnosti. Na její protesty jí opakovaně odpovídá, že takové jsou zákony podsvětí: Sestup Ištary do podsvětí, 62
Sestry Ereškigal a Ištar se na sebe v podsvětí oboří. Ereškigal nařizuje svému
pomocníkovi Namtarovi, aby Ištaru zavřel v podsvětním paláci a
seslal na ni 60 nemocí.
Posel bohů Papsukkal je sklíčen a lká před Sínem a Eou. Bůh Ea proto
tvoří herce Asúšunamira, aby vešel do podsvětí, rozveselil a uklidnil
Ereškigal a požádal o měch s vodou. Snad se má pak vodou pokusit oživit
či uzdravit Ištaru.
Ereškigal proklíná Asúšunamira za tento úskok k bědnému životu. Pak se však zřejmě rozhodne omilostnit Ištaru. Přikazuje Namtarovi, aby zabušil na buben Egalginu, usadil bohy anunnaky na zlaté trůny, pokropil Ištaru vodou života a přivedl ji. Pak poroučí Ištaru propustit za výkupné. Namtar odvádí Ištaru zpět sedmi branami a vrací jí vše, co jí bylo při vstupu do podsvětí odebráno. Sestup Ištary do podsvětí, (jiný zlomek - 35-36)
Zbývající část textu (od ř. 126) je nejasná. Zřejmě jde o výtah z původního mýtu či poznámky, které měly pomoci recitátorově paměti. Ištar musí určit někoho jako výkupné, jinak bude poslána zpět do podsvětí. V textu dále čteme o jejím manželovi, Dumuzim. Sestup Ištary do podsvětí, 126- 130
Dumuzi byl pravděpodobně odveden do podsvětí. Oplakává jej jeho sestra Belili, nesoucí přídomek Divoká kravka. Sestup Ištary do podsvětí, 131- 138
VznikMýtus obsahuje 150 veršů a dochoval se ve dvou verzích. Starší z nich pochází z Tiglatpilesarovy knihovny v Aššuru (přelom 12. a 11. stol. př.n.l.). Mladší
byla nalezena v Ninivě, v Aššurbanipalově knihovně (7. stol. př.n. l.). Některé verše z mýtu Sestup Ištary do podsvětí jsou shodné s Eposem o Gilgamešovi (popis podsvětí 4-10, slova Ištary 19-20, prokletí 103-108). Výklad mýtu a náboženské rituályMýtus je zřejmě
výkladem ročního vegetačního cyklu. Více viz.
Sestup Inanny do podsvětí. Ištar byla bohyní plodnosti, lásky ale také války. Uctívána byla zhruba od 2500 př.n.l. až do počátku n.l. Vystupovala v náboženstvích Mezopotámie i starého Egypta (pod jménem Aštoret). Většinou ji lze ztotožnit s bohyní Inannou, někdy však byla považována za její protiklad. .... pokračování příště ...
|
||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 14.01.2007 |