Putujme proti proudu času k pradávným zdrojům lidského vědění,
pátrejme společně po duchovním odkazu našich předků!
Co nám mohou sdělit mýty, náboženské texty,
předpovědi a proroctví o naší budoucnosti?

Komentáře

ke článku: Daniel II - Prorokovy omyly
ze dne 14.01.2006, autor článku: Pavel Mat.

Komentář ze dne: 13.08.2008 15:34:57     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Qasinka (@)
Titulek: Není to příliš kategorické tvrzení?
Zajímalo by mě, odkud berete jistotu pro závěr: "Tedy ani Belšasar nebyl vzdáleným potomkem krále Nabukadnezara." Na základě jakého pramene vylučujete příbuzenský vztah Belšasara, resp. Nabonida a Nabukadnezara?

Komentář ze dne: 14.08.2008 10:25:59     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Pavel M (@)
Titulek: Re: Není to příliš kategorické tvrzení?
Nic nenasvědčuje tomu, že by mezi Belšasarem a Nabukadnesarem byl nějaký příbuzenský vztah, tedy až na tvrzení autora 5.kapitoly knihy Daniel.

Jak píši v článku, Belšasar byl synem Nabonida a nemáme jediný doklad toho, že by Nabonid byl předkem Nabukadnesara, byl pouze jedním z jeho guvernérů. Ale vyloučit samozřejmě v těchto věcech nelze nic, jedině snad porovnáním genetických informací zmíněných osob. Můžeme třeba spekulovat, že král Nabukadnesar mohl mít např. levobočka, který se stal jeho generálem a později králem Nabonidem. Za pravděpodobnější však považuji to, že autor biblických veršů psal o historii vzdálené několik staletí a neměl tedy přesné informace.

Pokud byste však získal nějaký doklad toho, že Nabúkadnesar byl "otcem" Belšasara, rád vše zde zveřejním.

Komentář ze dne: 14.08.2008 20:48:06     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Qasinka (@)
Titulek: Re: Re: Není to příliš kategorické tvrzení?
Ono právě Belšasarův příběh je spíš klasickým argumentem proti teorii pozdního vzniku knihy Daniel (tj. proti tomu, co vyjadřujete slovy "autor biblických veršů psal o historii vzdálené několik staletí a neměl tedy přesné informace").

O Belšasarovi totiž nic neví již historikové žijící v 5. a 4. století př. Kr. (Hérodotos, Xenofón)... a najednou podle vás přichází ve 2. století autor knihy Daniel a má informace o Belšasarovi, o kterém už po staletí nikdo nic nevěděl... a který opět objeven až při vykopávkách v r. 1854.

Myslím si, že příběh Belšasarův je psán z pozice jeho současníka žijícího v Babylóně (proto není zmiňován nepřítomný Nabonidus - ale v textu se implicitně vyskytuje: v Da 5, 29 Belšasar nabízí Danielovi TŘETÍ pozici v království.)
Jestliže tedy Daniel jako jediný starověký hiostorik Belšasara zná, nemám důvod pochybovat o tom, že je pravdivá i informace, že byl potomkem Nabukadnesara (třeba i ze strany matky - královna matka je v příběhu dosti aktivní a je vidět, že se vyznala již na dvoře Nabukadnesarově). Důkazní břemeno leží podlě mě na těch, kdo si myslí, že Belšasar Nabukadnesovým synem nebyl.

Komentář ze dne: 29.12.2020 23:54:42     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Cikan (pbajger123@gmail.com)
Titulek:
Belshazzar byl vnukem Nebukadnezara po jeho dceři Neitaqert (Nitocris) (Queen) of Babylon, která byla manželkou Nabonidus (EMPEROR) of Babylon.

Komentář ze dne: 03.01.2021 13:41:01     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Pavel M (@)
Titulek: Re:
Doplnil jsem článek. Nitokris Babylonská byla nejspíše manželkou či dcerou Nebukadnezara. To, že by byla manželkou Nabonida a tedy matkou Belšasara, je zatím jen spekulace. Historikové se shodují, že Nabonid nepocházel z královského rodu.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS. Copyright Pavel Matušinský     Email: pavel_m@email.cz

Redakce neodpovídá za obsah článků ani komentářů, které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce. Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků.